شناسهٔ خبر: 110396 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در چهارمین جلسه کمیته راهبری پروژه «تغییر اقلیم و شهرنشینی در حاشیه دریای خزر» مطرح شد؛

توجه کمیته ملی اسکان بشر به اجرای بهینه پروژه تغییر اقلیم و شهرنشینی در حاشیه دریای خزر

جلسه مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در جلسه کمیته راهبری پروژه تغییر اقلیم و شهرنشینی در حاشیه دریای‌خزر گفت: در صدد هستیم با اجرای بهینه پروژه، برخی مشکلات شهری در مناطق شمالی کشور را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمیته راهبری پروژه «تغییر اقلیم و شهرنشینی در حاشیه دریای خزر» امروز ۱۱ خرداد به ریاست آرمان خورسند، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت حضوری و مجازی نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای ملی و استانی و همچنین مجریان بین‌المللی و مشاور ملی پروژه برگزار شد.

رفع مشکلات شهری در مناطق شمالی کشور

در این جلسه، خورسند با اشاره به عزم جدی دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر و وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه گفت: تغییر اقلیم در مناطق مختلف کشور به چشم می‌خورد و با توجه به موقعیت شهرهای شمالی کشور در پذیرش مسافران از دیگر نقاط کشور این مناطق را مشکلات جدی روبرو ساخته است. امیدواریم با اجرای بهینه این پروژه، بتوان در رفع مشکلات شهری در مناطق شمالی کشور گام برداشت.

تقویت نهادی ملی در برابر اثرات تغییرات اقلیمی

در ادامه دکتر مهرداد رحمانی، استاد دانشگاه تهران و مشاور ملی پروژه، همکاری دستگاه‌های ملی و محلی در انجام پروژه بسیار مهم و حیاتی است و ادامه داد: اکنون در مراحل پایانی تهیه پروپوزال هستیم و با تحویل آن تا اواسط مردادماه، بودجه مربوطه برای اجرای پروژه تخصیص خواهد یافت. 

وی اهداف اجرای این پروژه را افزایش توانمندی جوامع محلی و همچنین تقویت نهادی ملی در برابر اثرات تغییرات اقلیمی دانست و افزود: تلاش مجریان این پروژه بر آن است تا جوامع محلی و به ویژه طبقات آسیب‌پذیر اجتماعی همچون صیادان محلی، زنان سرپرست خانوار، حاشیه‌نشین‌ها و ... در برابر تغییرات اقلیمی آموزش داده شوند و همزمان در سطح ملی نیز دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های جدیدی در حوزه سازگاری توسعه شهری با تغییرات اقلیمی تدوین و برای تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

ارتقای تاب‌آوری در مناطق ساحلی خزر با مشارکت نهادهای ملی و محلی برای اجرای پروژه

کاتیا شفر، مجری اصلی پروژه از جانب برنامه اسکان بشر ملل متحد، هم ضمن ابراز تقدیر در برگزاری این جلسه، مشارکت همه نهادهای ملی و محلی در اجرای پروژه را اقدامی ارزنده دانست که میتواند در بهبود تاب‌آوری و سازگاری با تغییر اقلیم در مناطق ساحلی دریای خزر کارساز باشد. 

در این جلسه، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمانهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، امور خارجه، محیط‌زیست، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، بهزیستی، شیلات، هواشناسی، بنادر و دریانوردی و ادارات کل استانی وابسته به وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند و به ارائه نظرات خود درباره پیاده‌سازی پروژه پرداختند.

گفتنی است پروژه «تغییر اقلیم و شهرنشنی در حاشیه دریای خزر» با تأمین مالی ۱۴ میلیون دلار به صورت مساوی در دو کشور ایران و آذربایجان از محل صندوق تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد قرار است در کشور ما در چهار شهر ساحلی دریای خزر (بندر ترکمن، محمودآباد، بندر کیاشهر و آستارا) به اجرا در بیاید.