شناسهٔ خبر: 111635 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پیمان توکلی معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان :

در شهرستان جیرفت ۴۹ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت ۶۸۰۰ واحد زمین تامین شده است

مصاحبه توکلی جنوب کرمان پیمان توکلی معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی جنوب کرمان درگفتگو با پایگاه خبری راه و شهر سازی (جنوب کرمان) از ثبت نام ۳۲هزار نفرمتقاضی درسامانه حمایتی مسکن سخن گفت و بیان کرد: در شهرستان جیرفت ۴۹ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت ۶۸۰۰ واحد زمین تامین شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به پروفایل خود درسامانه TEM نسبت به پروژه خود و درصد پیشرفت فیزیکی آن اطلاعات لازم را کسب کنند

بعداز روی کارآمدن دولت سیزدهم ازمهرماه سال گذشته بحث مسکن به صورت جدی از سوی وزارت راه وشهرسازی پیگیری شد. براساس اعلامی که درجنوب کرمان انجام شد نزدیک به ۳۲هزار نفرمتقاضی در سامانه حمایتی مسکن ثبت نام کردند. براساس اولین پالایشی که صورت گرفت از این تعداد بیش از۶۵۰۰ نفر متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شدند وحدود ۱۵۰۰نفر متقاضی موثر و واریز وجه داشته اند درخصوص واجدان شرایط نهضت ملی مسکن، طبق قانون و آئین‌نامه، اطلاع رسانی لازم چه بصورت خصوصی و چه در پایگاه های خبری انجام شد . واجدان شرایط این طرح می بایستی حداقل سابقه ۵ سال سکونت درشهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و درنهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب را در حوزه مسکن ،می توانند ثبت نام کنند.همچنین بانوان مجرد بالای ۳۵ سال، و آقایان مجرد بالای ۲۳سال و همچنین متقا ضیان دارای محدودیت  جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، نیز می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.به گفته توکلی درطرح نهضت ملی مسکن سعی شده ازتمامی تجارب طرح‌های حمایتی گذشته درحوزه مسکن مورد استفاده قرارگیرد تا مجدداً اگر کمبود و ایرادی هم وجود داشت حداقل تکرار نشود و چنانچه نکات مثبتی بود در اجرای طرح جدید تقویت شوند. اما در این طرح درشهرستان جیرفت بین مردم سوالاتی مطرح است مثل تسهیلات ، مکان یابی واحد مسکونی خود،شیوه ی باز پرداخت ، میزان پرداخت متقاضی درحین ساخت و همچنین شیوه و مراحل پرداخت تسهیلات که درهمین خصوص گفتگویی انجام شده با معاون مسکن و باز افرینی شهری اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان که به سمع و نظر شما می رسد.

آقای توکلی ضمن عرض خسته نباشید درخصوص طرح نهضت ملی مسکن در بین مردم سوالاتی مطرح است که نیاز است به آن پاسخ داده شود لطفا ابتدا در خصوص طرح نهضت ملی مسکن اگر صحبتی هست بفرمایید

برای اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن راهبردهای زیادی طراحی شده است که اولین راهبرد آن ساخت وساز توسط خود مردم است افرادی که زمین سنددار دارند می توانند بدون هیچ گونه آورده ای از این تسهیلات به ازای هر واحد، تحت عنوان "خود مالکی" استفاده کنند.راهبرد بعدی اعطای تسهیلات در"بافت های فرسوده شهری" است که نرخ سود پایین تری دارند و مبلغ تسهیلات برای بافتهای فرسوده ۵۰ میلیون تومان بیشتر است وکسانی که دارای ملک سنددار در محدوده بافت فرسوده ی هستند می توانند از این شرایط بهره مند شوند. راهبرد بعدی برای کسانی است که زمین ندارند و این راهبرد اصلی ترین تلاش دولت برای خانه دارشدن مردم است.در این شیوه افراد پس از احراز شرایط ، به پروژه هایی که توسط سازندگان ذیصلاح و تحت نظارت ناظرین نظام مهندسی ساخته می شوند متصل شده و انشاالله خانه دار شوند. این جا این نکته هم اضافه کنم که این طرح بر مبنای تسهیلات بانکی دولتی و آورده ی مردم است و تامین وجه آورده اعضاء مطابق با برنامه ی زمان بندی اعلامی توسط سازنده وکارگزار ، نقش بسیار تعیین کننده ای در پیشرفت واتمام پروژه ها خواهد داشت . همچنین وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه هایی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی منعقد نموده است که بتوان با استفاده از آن و در قالب کمک هایی که این نهاد ها دارند خدماتی به افراد تحت پوشش شود.

چه مقدار اراضی در شهرجیرفت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته و برای چند واحد ؟درشهرستان جیرفت تقریبا ۴۹ هکتار زمین با ظرفیت ۶۸۰۰ واحد زمین تامین شده است که تا اکنون ۱۴۵۶ نفر متقاضی موثر  واریز وجه داشته اندکه ما پس از انتخاب اراضی و با در نظر گرفتن شرایط مناسب خدمات زیر بنایی  و روبنایی کهفعالیت اجرای  ۷ پروژه با ظرفیت ۲۵۶۸ واحد شروع کرده ایم. و چنانچه متقاضیان افزایش یابند مامشکلی جهت شروع عملیات اجرایی نخواهیم داشت و زمین به اندازه کافی برای این طرح در نظرگرفته شده است.

درخصوص شرط اصلی ثبت نام و اینکه متقاضی چگونه باید متوجه شود که کدام  واحد درکدام پروژه به او تعلق دارد توضیحاتی بفرمایید؟در این خصوص سوابقی مثل بیمه پرداختی ، محل تولد و گواهی تحصیلی فرزند و ... مورد نظر بوده است همچنین شرط اتصال متقاضی به سازنده پروژه یا کارگزار همان واریز وجه ۴۰ میلیون تومانی است یعنی آورده ی اولیه متقاضی به حساب مسدود شده ی خودشان .. همچنین افراد براساس تاریخ  پرداخت وجه اولیه و اقساط بعدی که می پردازند توسط سامانه اولویت بندی می شوند.متقاضیان می توانند با مراجعه  به پروفایل  خود درسامانه ی TEM نسبت به پروژه خود و درصد پیشرفت فیزیکی آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

درخصوص تسهیلات بانکی چگونه عمل می شود ؟ تسهیلات بانکی بر مبنای مصوبات شورای پول و اعتبار با سود ۱۸ درصد به متقاضی پرداخت می شود و دوره ی باز پرداخت آن  ۲۰ ساله بوده است که حداکثر ۳ سال آن مربوط به دوره ی ساخت است و زمان انعقاد مشارکت مدنی عضو با بانک محاسبه خواهد شد.

پرداختهای متقاضی در حین ساخت  چگونه است ؟  پس از ثبت نام متقاضی و تایید شرایط ،مستقیما توسط وزارت راه و شهر سازی و از طریق سامانه ، یک حساب مسدودی به نام شخص ثبت نام شده افتتاح می شود و متقاضی پس از دریافت پیامک با عنوان "واریز آورده اولیه" نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان اقدام می کند و سپس مطابق قراردادی که با سازنده یا کارگزار می بندد نسبت به واریز مابقی و در بازه های زمانی تعیین شده اقدام می کنند و به محض اتمام و اخذ پروانه ساختمان ، عملیات اجرای شروع شده و اعضاء می بایست واریزوجه داشته باشند.

به عنوان سوال آخر لطفا در خصوص آخرین وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن بفرمایید

پروژه ها براساس  ثبت نام مقدار آورده مردم در مراحل مختلف اجرایی از قبیل اجرای سفت کاری ، اسکلت، فنداسیون ، شفته ریزی، بستر سازی و مطالعات زمین شناسی و خاک و برخی هم در مرحله ی طراحی هستند. همانطور که قبلا گفتم میزان پیشرفت فیزیکی هرپروژه متناسب با آورده ی اعضای آن می باشد و اگراعضاء در پرداخت آورده های خود مطابق برنامه زمان بندی اقدام کنند پروژه هاحتما با سرعت اجرا خواهدشد و به محض تکمیل طراحی ها نسبت به اخذ پروانه ی ساختماننی اقدام خواهد شد. چنانچه همشهریان عزیز سوالی دراین رابطه داشته باشند می توانند با تماس تلفنی به دفتر اینجانب و یا بصورت حضوری تشریف بیاورند ویا در شهرستانها به ادارات راه و شه سازی مربوطه مراجعه کنند.