شناسهٔ خبر: 111758 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

توسعه ساختمان سبز عاملی برای توسعه پایدار شهری

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استفاده ازساختمان سبز (پایدار) در اصفهان، راه حلی جهت تعریف وتحلیل پایداری در قالب سیاست ها ومولفه های توسعه ی پایدار است، که می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان و توسعه پایدار شهری دست یافت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این استان از بزرگ‌ترین نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است. اظهار داشت: شهرهای استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه کویری، سابقه زیست و سکونت، وجود محدودیت‌های محیطی همچنین تأثیرپذیری از موارد کلان در سطح ملی با مسائل فراوانی در ابعاد محیطی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت شهری روبرو هستند.  

وی اذعان داشت: مسئله شهری شدن نظام سکونتگاهی استان اولین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان محسوب می‌شود علاوه بر این، تحولات در حوزه ترکیب جمعیتی مناطق شهری و روستایی آن بسیار قابل‌توجه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: از سویی دیگر افزایش شهرنشینی در استان اصفهان و پدیده اصفهانی شدن نقاط سکونتگاهی مجاور کلان‌شهر اصفهان هرچند از اثرات مثبتی همچون مدیریت منسجم شهری و بهبود وضعیت خدمات‌رسانی برخوردار است اما یکی از چالش‌های مهم شهرسازی استان است.  

وی بیان داشت: با الحاق این نقاط به شهر اصفهان شاهد گسترش حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بد مسکنی خواهیم بود، مضاف بر آن، این موضوع منجر به افزایش تقاضای انرژی، افزایش زیرساخت‌ها و لزوم توجه در حفظ و مراقبت از منابع انرژی می‌شود.  

قاری‌قرآن تصریح کرد: براین اساس در کنار برنامه ریزی‌هایی که برای تعادل نظام سلسله‌ مراتب سکونتگاهی و توزیع متناسب جمعیت در پهنه سرزمینی استان انجام می شود، می‌بایست مبحث طراحی پایدار نیز در نظر گرفته شود.  

وی گفت: در حال حاضر که زنگ خطر تغییرات آب و هوایی و اتمام منابع انرژی غیرقابل تجدید پذیر به صدا در آمده است، پایداری در طراحی (ساختمان پایدار) نه تنها به عنوان یک گزینه بلکه یکی از الزامات اساسی به شمار می‌آید.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به دلایل پدیدار شدن موضوع طراحی پایدار اذعان داشت: در شرایطی که توسعه شهرها بدون توجه به کاهش منابع طبیعی و بحران انرژی، پیامدهای جبران ناپذیری را در پی دارد و موجب می‌شود بخش عمده ای از منابع آیندگان کاهش یابد، موضوع طراحی پایدار پدیدار می‌شود.  

وی گفت: مبحث پایداری در معماری صرفاً وابسته به پایداری ساختمانها نیست بلکه بیش از آن به کلیتی به هم پیوسته و تأثیرگذار در ارتقاء رفاه ساکنین و بالا بردن کیفیت زندگی انسانها اشاره دارد که موجب توجه به مسئله توسعه شهر پایدار نیز می‌شود.  

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طراحی معماری پایدار وابسته توجه به عوامل زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع انرژی است ادامه داد: همچنین شهر پایدار وابسته به معماری پایدار است و این دو مقوله جدا از هم بدست نمی‌آید.  

وی با اشاره به اینکه برخورداری از استاندارد سلامتی یکی از حقوق بنیادی انسانها در سرتاسر کره خاکی است گفت: .با این حال همزمان با رشد جمعیت و تراکم ناشی از آن، ماشینی شدن زندگی و دست اندازی به طبیعت پیامدی جز تنزل کیفیت زندگی و به خطر افتادن سلامتی نسیب نشده است.  

 قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: استفاده ازساختمان سبز (پایدار) در اصفهان، راه حلی جهت تعریف وتحلیل پایداری در قالب سیاست‌ها ومولفه‌های توسعه‌ی پایدار است. به همین دلیل توسعه ی ساختمان سبز در شهر اصفهان موضوع مهمی به حساب می‌آیدو می بایست در سطحی کلان به کار گرفته شود تا بتوان از طریق آن به صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان رسید.  

وی در پایان اذعان داشت: با این اقدام می‌توان نهایتاً به توسعه پایدار شهری دست یافت، توسعه ای که بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای رفع نیازهای خود، پاسخگوی نیازهای حال حاضر باشد.