شناسهٔ خبر: 111770 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد؛

ایجاد اولین پردیس تخصصی حوزه راه و شهرسازی در خراسان رضوی

نشست در دیدار رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور،‌ محورهای توسعه تعامل و همکاری فی‌مابین دو مجموعه با تاکید بر حوزه فناوری‌های نوین ساختمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در دیدار رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور،‌ محورهای توسعه تعامل و همکاری فی‌مابین دو مجموعه با تاکید بر حوزه فناوری‌های نوین ساختمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار که روز گذشته با حضور محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد قاسمی‌پور معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور و هیئت همراه و جمعی از معاونین و مدیران بخش‌های پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در محل این مرکز برگزار شد، چالش‌ها و مسائل مطرح در حوزه گواهینامه و فناوری‌های نوین ساختمانی، آموزش و توسعه فناوری، پردیس‌های تخصصی حوزه راه و شهرسازی و.... طرح و مورد بحث قرار گرفت.

حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و سابقه تعاملات مثبت فی‌مابین دو مجموعه گفت: در حال حاضر ابرپروژه‌ای تحت عنوان نهضت ملی مسکن در دولت مردمی کلید خورده است که بر اساس آن ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در دست انجام می‌باشد. مرکز تحقیقات نیز بنابر تکالیف محوله ساماندهی فناوری‌های نوین ساختمانی را در این نهضت برعهده دارد و بر این اساس شناسایی، تایید و اصلاح و معرفی و اتصال این سیستم‌ها به حوزه عملیاتی در شهرهای جدید و پروژه‌های نهضت ملی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: در همین رابطه، سیستم‌ها و فناوری‌های نوینی که به مرکز ارجاع مراجعه و ارجاع می‌شود،‌ براساس مقررات موجود در حوزه‌های مختلف سازه‌ای، حریق، آکوستیک و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند و نهایتا سیستم‌ها تایید و یا رد می‌شوند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی دیگر از مباحثی که در مرکز به صورت جدی پیگیری می‌شود، ایجاد پردیس‌های تخصصی حوزه راه و شهرسازی است تا شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه فعال هستند را در یک جا متمرکز نماییم. به احتمال فراوان اولین پردیس را در خراسان رضوی ایجاد خواهیم کرد تا بتواند الگویی برای سایر استان‌های دارای ظرفیت در کشور باشد.

وی همچنین خواستار مساعدت سازمان بازرسی کل کشور و رفع موانع موجود در خصوص حضور مرکز تحقیقات به عنوان مشاور و ناظر عالی در اجرای پروژه‌های باندهای بتنی در برخی فرودگاه‌های کشور شد تا بتوان از دانش تخصصی و تجربه تحقیقاتی مرکز در حوزه روسازی‌های بتنی بهره بیشتری برد.

نگاه ویژه به اجباری شدن دریافت گواهینامه فنی در قالب لایحه قانونی با اولویت در ساخت و سازهای دولتی و پیگیری موضوع سیمان‌های آمیخته درزنجیره مصالح مصرفی کشور و بویژه نهضت ملی مسکن دو موضوعی بود که از سوی سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت و خواستار همکاری و مساعدت سازمان بازرسی در این حوزه شد.

در بخش دیگری از نشست، امیرمازیار رئیس‌قاسمی مدیر خدمات مهندسی و آزمایشگاهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به دو مسئولیت اصلی مرکز در صدور گواهینامه فنی و تاییدیه فنی و تشریح روند صدور آنها گفت: در این حوزه اقدامات بسیار خوبی در طول سال‌ها فعالیت مرکز صورت گرفته است که به عنوان نمونه می‌توان به بازنگری کتابچه فناوری‌های نوین ساختمانی، تشکیل دبیرخانه صنعتی‌سازی، پیگیری بحث زنجیره تامین مصالح و ایجاد برنامه‌ای که بر اساس آن مشخص بشود که هرکدام از سیستم‌های ساختمانی مورد تایید چه مصالح و چه میزان هزینه نیاز دارند را نام برد.

محمدعلی عبدی معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی نیز در این دیدار مشترک، اجباری شدن استفاده از محصولاتی که گواهینامه فنی مرکز را دارا هستند دارای اهمیت دوچندان برشمرد و گفت: ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی، می‌تواند به عنوان یک کارگاه بزرگ ساختمانی در نظر گرفته شود و فرصت خوبی برای پیاده‌سازی این موضوع است. همچنین می‌توان در ادامه با رصد مستمر، میزان تاثیر و کیفیت این محصولات را مورد ارزیابی قرار داد.

در ادامه، مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات با اشاره به سابقه طولانی مرکز در بحث آموزش و استفاده از بستر الکترونیکی برای توسعه هرچه بیشتر مباحث آموزشی گفت: مبحث توسعه فناوری در معاونت آموزش و در حوزه تجاری‌سازی به صورت مستمر در حال پیگیری است و ایجاد مراکز رشد و پردیس‌های تخصصی نیز از دیگر محورهایی است که در این معاونت به آن پرداخته می‌شود. همچنین تلاش کرده‌ایم تا شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه حمل و نقل و ساختمان فعال هستند شناسایی کنیم.

اقدامات مرکز در حوزه حمل قیر و تانکرها،‌ پروژه PMS، شناسایی واحدهای استاندارد تولیدکننده قیر، انجام روسازی‌ در معابر کم‌ترافیک، استفاده از روسازی‌های لایه نازک در راه‌های اصلی و تولید تراشه‌های آسفالتی از دیگر محورهایی بود که در این نشست طرح و در خصوص آن بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

قاسمی‌پور معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور نیز در نشست مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تعاملات مثبت فی‌مابین تاکید نمود که در این تعاملات تلاش کردیم تا درجهت کمک و همکاری با مرکز تحقیقات پیش برویم.

وی افزود: ماهیت  نظارت و بازرسی به این صورت است که جلوی سوء جریان‌ها گرفته شود و با اجرای دقیق قوانین و مقررات، سمت و سوی دستگاه‌های اجرایی به سمتی باشد که مطلوب جامعه اتفاق بیفتد. در خلال این وظیفه در بعضی از دستگاه‌های اجرایی با تخلفات و جرایم نیز برخورد کرده و موظف به ارائه گزارش هستیم.

معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اگر بخواهیم قیاسی انجام دهیم خوشبختانه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همواره از سلامت قابل قبولی برخوردار بوده است و تلاش کرده‌ایم ضمن نظارت کامل بر عملکرد، در کنار این مجموعه باشیم.

وی در تشریح موضوعات در حوزه دانش‌بنیان گفت: مباحث حوزه دانش‌بنیان‌ها موضوعاتی گذرا نیست و سازمان بازرسی و کلیه واحدهای بازرسی مکلف هستند تا بازرسی‌ مرتبط با دانش‌بنیان‌ها را به صورت مستمر پیگیری نمایند.

قاسمی‌پور طرح نهضت ملی مسکن و احداث 4 میلیون واحد مسکونی را دارای اهمیت بسیار برشمرد و گفت: انشاا... تمامی مجموعه‌های دست‌اندرکار در تعامل مناسب با هم برای تحقق این هدف تلاش خواهند نمود. قطعا زمانی که حجم کار گسترده و بزرگ باشد، نواقصی نیز وجود خواهد داشت که تلاش می‌کنیم در کنار هم آنها را به حداقل برسانیم.

وی موضوع قیر و مباحث مرتبط با آن را مهم دانست و تاکید نمود که این محور می‌تواند از بدنه خود وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.

 معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باید قبول کنیم که دیگر روش‌های سنتی جوابگوی نیازها در بسیاری از حوزه‌ها نیست. در ساخت و ساز نیز به همین صورت است و باید از فناوری‌های نوین برای ساماندهی به این حوزه استفاده کرد. اما در این زمینه یک نکته مهم که همان بحث نظارت است را نباید از یاد برد. اگر نظارت به‌درستی اتفاق نیفتد ممکن است کارهای انجام شده به نتیجه مطلوب نرسد. مجموعه سازمان بازرسی از جنبه نظارتی تلاش می‌کند تا این اتفاق بیفتد و در پیش‌نویس قوانین نیز می‌توانیم ورود کنیم.

وی افزود: برای بازرسی در حوزه دانش‌بنیان‌ها، برنامه مناسب را تعریف خواهیم کرد و برای پیشبرد این کار و شناسایی موانع و آسیب‌ها در کنار شما خواهیم بود.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و  شهرسازی در پایان این دیدار، محمد قاسمی‌پور معاون بازررس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور و هیئت همراه به اتفاق محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از مدیران مرکز از بخش‌های شبکه شتابنگاری، مهندسی آتش و سازه بازدید به عمل آوردند.