شناسهٔ خبر: 111995 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

رفع ریشه‌ای معضل سند سکونتگاه‌های غیررسمی، به زودی /تشکیل بیش از ۴ هزار پرونده در مشهد

آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: خوشبختانه در شهر مشهد با همکاری خوب آستان قدس رضوی کار سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی شروع شده است و تاکنون بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل و بیش از ۵۰۰ خانه نیز سند دریافت کرده‌اند.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از مشکلات و محرومیت‌های اصلی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را معابر خاکی آن‌ها برشمرد و گفت: ظرفیتی که دولت در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فراهم کرده، منجر به این شد که بتوانیم تاکنون بیش از هزار کیلومتر طول از معابر خاکی اصلی و فرعی محلات هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار دهیم و اکنون این امر با همکاری شهرداری‌ها در حال بهسازی و اجرای آسفالت و کف سازی است.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری درباره تکمیل شدن نهضت بهسازی معابر، وعده داد با یاری خداوند متعال و همراهی مجلس محترم ظرف سه سال تمامی معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی شهری که وسعت آنها در کشور به ۱۶۲ هزار هکتار می‌رسد، آسفالت و بهسازی شود.

آیینی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر میزان سهم استان خراسان رضوی از هزار کیلومتر بهسازی معابر، اظهار کرد: این استان جزو سه استان اول دارای محلات هدف بازآفرینی شهری است و از نظر میزان حاشیه‌نشینی در رده‌های اول قرار داشته و با بناهای ناپایدار زیادی در این استان مواجه هستیم که به لحاظ ناپایداری به استان اول کشور تبدیل شده است.

او حمایت از نوسازی بناهای فرسوده را هدف اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و تصریح کرد: با توافق‌های انجام شده مقرر شد شهرداری‌ها پروانه ساختمانی در این محلات را با تخفیف ۱۰۰ درصدی صادر کنند و علاوه بر آن پروانه ساختمانی حداکثر ظرف مدت دو ماه صادر شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تخصیص ودیعه اسکان موقت برای دوران جابجایی و نوسازی به مبلغ ۴۵ میلیون تومان و با نرخ سود چهار درصد در شهر مشهد، افزود: علاوه بر این مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی هر واحد در شهر مشهد و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای استان پرداخت خواهد شد که از این میزان ۱۵۰ میلیون تومان به صورت صفر درصد خواهد بود که برای دریافت تسهیلات باید به سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس Facility.udrc.ir  مراجعه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام دستور کار شورای عالی شهرسازی مبنی بر اعطای مشوق های شهرسازانه با اولویت نوسازی محله‌ای و تجمیع واحدهای فرسوده، افزود: محلات حاشیه‌ای هم می‌توانند از تسهیلات و امتیازات مذکور استفاده کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد چگونه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: ساکنان این بافت‌ها اکثرا برای دریافت تسهیلات با مشکل سند مواجه‌اند که چند راهکار برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است. راه اول استفاده از سند جایگزین در صورت موافقت بانک است. راه دیگر این است که فرآیند سنددار شدن را طی کنند.

آئینی افزود: خوشبختانه در شهر مشهد با همکاری خوب آستان قدس رضوی کار سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی شروع شده است و تاکنون بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل و بیش از ۵۰۰ خانه نیز سند دریافت کرده‌اند. در سکونتگاه‌هایی که آستان قدس رضوی مالک زمین است ساکنان می‌توانند برای دریافت سند اقدام کنند و بانک هم مانند تمام املاک اوقافی امکان اعطای تسهیلات به این افراد را دارد.

به گفته دبیر ستادملی بازآفرینی شهری پایدار بر اساس بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در اراضی متعلق به این وزارتخانه و مطابق با طرح‌های مصوب ساخت و ساز کرده باشند، سند اعطا کند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران؛آئینی در این باره ادامه داد: همچنین ظرفیت خوبی در ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد که متقاضیان می‌توانند از آن جهت سنددار کردن خانه‌های خود استفاده کنند. همچنین لایحه تعیین وضعیت سندار نمودن املاک واقع در سکونتگاه های غیررسمی در کمیسیون مربوط در دولت مطرح است که ان  شاءالله به زودی پس از تایید در صحن دولت به  مجلس شورای اسلامی برای تبدیل شدن به قانون ارسال شود لذا به دنبال رفع ریشه‌ای این معضل هستیم. گفتنی است برای تشویق سکونت مجاورین در بافت شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه السلام با همکاری صندوق سرمایه گذاری حرم های مطهر به ازای ساخت هر واحد مسکونی تسهیلات بانکی تا سقف ۶۰۰ میلیون پرداخت می شود.