شناسهٔ خبر: 111999 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حمایت امامان جمعه سراسر کشور از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛

تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن اقدامی بجا بود/ لزوم تمکین همگان به قانون

نمازجمعه خطیبان جمعه سراسر کشور با اشاره به تصویب قانون تعیین سقف افزایش اجاره بهای مسکن توسط قوای سه گانه و پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتای جمعی از مؤمنین در مورد وجه شرعی قانون مذکور اظهار کردند: تصویب قانون و تعیین حکم توسط قوای سه گانه بنا بر مصلحت جامعه و کشور باید مورد تمکین عموم قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرد که اجاره بهای مسکن در تهران و کلانشهرها ۲۵ و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد افزایش یابد تا از این طریق وضعیت دریافت اجاره بهای مسکن ساماندهی و کنترل شود. دولت برای رفع مشکلات مستأجران برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت داده ولی صاحب‌خانه‌ها نیز باید از مستأجران دستگیری کنند تا مسائل اقتصادی، زندگی این افراد را با مشکل مواجه نکند.

خطیبان جمعه سراسر کشور با اشاره به تصویب قانون تعیین سقف افزایش اجاره بهای مسکن توسط قوای سه گانه و پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتای جمعی از مؤمنین در مورد وجه شرعی قانون مذکور اظهار داشتند: تصویب قانون و تعیین حکم توسط قوای سه گانه بنا بر مصلحت جامعه و کشور باید مورد تمکین عموم قرار گیرد ولی مهمتر از آن رعایت انصاف و مواسات با هموطنان نیازمند است. لازم است در شرایط سخت کنونی صاحبخانه ها با مستأجران مدارا کنند زیرا بسیاری از خانواده ها بخاطر هزینه های سنگین اجاره مسکن به حاشیه نشینی روی آورده اند و این مسئله اثرات سوء اجتماعی در پی خواهد داشت.

آنان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مالکان در طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن برای کمک به مستاجران و افراد کم‌برخوردار، نهایت همکاری را داشته باشند یاد آور شدند: افزایش اجاره بهاء و حل این مشکل را نیازمند عزم همگانی است مالکین هوای مستاجرین را در این شرایط اقتصادی داشته و اگر قصد افزایش اجاره‌بهاء را دارید عادلانه اقدام کنید. اگر قانون اجاره بهای منزل دقیق توسط موجران رعایت شود و بر مدار حق و عدل قیمت‌گذاری کنند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود و غدغه برخی از جوانان در اول زندگی مرتفع می‌شود.

گزیده سخنان امامان جمعه در مراکز استان‌ها به شرح زیر است:

آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه موقت قم گفت: از مالکان خانه های استیجاری که با مستأجران خود در این وضعیت اقتصادی مدارا کرده اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: بر اساس سقف مجاز افزایش اجاره بها و استفتاء از رهبر معظم انقلاب در این رابطه، مستأجران می‌توانند در خانه‌های استیجاری، اعمال عبادی خود را به درستی انجام دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیّد مهدی خضری امام جمعه موقت قزوین گفت: امروز مسکن یکی از بزرگترین دغدغه جوانان در امر ازدواج است که انتظار می‌رود دولت سیزدهم در بحث ترغیب جوانان به ازدواج و تامین مسکن آنها ورود جدی‌تری داشته باشد.

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به ضرورت توجه و دستگیری در جامعه اسلامی، گفت: صاحبخانه‌ها در زمینه شرایط اقتصادی با مستاجران مدارا و مراعات کنند.

 آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد گفت: قانون اجاره بهای مسکن که نقش مهمی در کمک به اقشار ضعیف جامعه دارد باید در کشور برای کنترل قیمت‌ها رعایت و اجرا شود.

وی به افزایش اجاره‌ها اشاره کرد و افزود: این موضوع اصلا قابل قبول نیست و فشار مضاعفی بر جوانان و خانوارهای فاقد مسکن وارد کرده است .این که برخی افراد در این شرایط بی‌جهت نسبت به افزایش قیمت منازل اجاره‌ای خود به مستاجران اقدام می‌کنند کار مناسب دینی و پسندیده نیست و باید رعایت حال مردم را داشته باشند.

 حجت الاسلام محمدرضا نصوری امام جمعه موقت ساری با اشاره به وضعیت کنونی اجاره بهای مسکن و همراهی مردم در این زمینه گفت : مسوولان نیز در ارتقای توان مستاجران و لحاظ کردن امتیازات برای رفع مشکل این افراد تلاش کنند .

به گفته وی مردم ما افراد منصفی هستند به طوری که در دوران دو سال همه گیری کرونا به یکدیگر کمک کردند و افرادی که صاحب مکان می باشند با رافتی که دارند همراه هستند .

وی ادامه داد : اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرد که اجاره بهای مسکن در تهران ۲۵ و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد افزایش یابد تا از این طریق وضعیت دریافت اجاره بهای مسکن ساماندهی و کنترل شود

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به افزایش اجاره بهاء، حل این مشکل را نیازمند عزم همگانی دانست و خطاب به مالکین گفت: هوای مستاجرین را در این شرایط اقتصادی داشته و اگر قصد افزایش اجاره‌بهاء را دارید عادلانه اقدام کنید.

وی با اشاره به افزایش اجاره خانه‌ها در این کلانشهر، گفت: افزایش بی رویه اجاره خانه در این شهر باعث شده برای شهروندان مشکلاتی بوجود آید که حل این موضوع همکاری همگانی را طلب می‌کند.

وی با اشاره به همکاری گروهی از مالکین خانه ها در مشخص کردن قیمت‌هایی عادلانه برای اجاره بهاء ، این کار را اقدامی پسندیده دانست و اظهار داشت: علیرغم اینکه تعدادی از صاحب خانه‌ها قیمت اجاره‌ها را به شدت افزایش داده اند اما مالکینی هم در شیراز هستند که مراعات حال مستاجرین را کرده که این جای تحسین دارد.

حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌آبادی امام جمعه موقت بیرجند گفت: مصوبه سران قوا درخصوص میزان افزایش و تمدید اجاره‌بهای منازل، مصلحتی برای توجه و همدردی بیشتر با همدیگر است که باید نسبت به آن مراقب و هوشیار باشیم. افزود: این مصوبه حرکت خوبی است که شاید مورد انتقاد برخی افراد نیز قرار گیرد اما بدانیم که همه ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: مالکان در طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن برای کمک به مستاجران و افراد کم‌برخوردار، نهایت همکاری را داشته باشند.

وی بیان کرد: کلیات طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تصویب شد و در این راستا مالکان با افراد کم برخوردار جامعه مدارا کنند و افزایش اجاره بها در کلان شهرها ۲۵ و سایر شهرهای ۲۰ درصد را رعایت کنند.

 آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج برخی انتقادها نسبت به مصوبه اخیر در خصوص اجرای "طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی" را بی مورد عنوان کرد و لزوم رعایت انصاف توسط صاحبخانه ها در اجاره خانه هایشان را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به مصوبه طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و برخی انتقادهای بی مورد گفت: با  دقت به شرایط کلی جامعه از لحاظ مسکن و خانه‌های خالی و اجحافی که برخی صاحبخانه ها دارند  باید بررسی کنیم بعد نظر دهیم  برخی صاحبخانه‌ها سخت‌گیری می کنند.

انتهای پیام/