شناسهٔ خبر: 112090 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بمنظور توانمندسازی در بافت‌های فرسوده شهری استان؛

۵۳ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان اجرا شد

باز افرینی اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اجرای ۵۳ پروژه بازآفرینی شهری با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد و ۸۱۰  میلیون ریال گفت: حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان تخصیص یافته است.

 علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص اقدامات بعمل آمده در راستای بازآفرینی شهری اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه، باز آفرینی محله همت آباد اصفهان، پروژه پایلوت کشوری است، این پروژه با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم در فاز اول بوده و از خصوصیات ویژه آن کارفرمایی مالکان یا همان مردم است که از طریق ایجاد شرکت تعاونی، احیاء و نوسازی صورت گرفته است.  

وی افزود: از دیگر خصوصیات این پروژه راه‌اندازی و اداره دفتر تسهیل‌گری توسط شرکت تعاونی و نهاد محلی است که برای اولین بار به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون‌زا در کشور انجام پذیرفته است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص سایر فعالیت‌های بعمل آمده در حوزه بازآفرینی شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی در سطح استان اذعان داشت: علاوه بر تعریف پروژه‌های عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها و با اعتبار بالغ بر یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، تخفیفات صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر ۹۲۰ میلیارد ریال در ۷۹ شهر استان پرداخت شده است.  

 وی با بیان اینکه بالغ بر دو هزار میلیارد ریال تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده برای یکهزار و ۴۳۳ واحد پرداخت شده است گفت: با تلاش‌های بعمل آمده محدوده‌های بافت فرسوده و ناکارآمد ۱۰۴ شهر استان به میزان حدود ۱۴ هزار هکتار شناسایی شده است.  

قاری‌قرآن در خصوص وضعیت طرح‌های توانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی استان بیان داشت: در حال حاضر تعداد پنج طرح در شهرهای اصفهان- کاشان- نجف آباد- شهرضا- خمینی شهر تهیه شده است.  

 وی با اشاره به اجرای ۵۳ پروژه بازآفرینی شهری با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد و ۸۱۰  میلیون ریال اظهار داشت: پروژه‌های باز آفرینی در قالب (احداث و افتتاح پایگاه سلامت، سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی، سالن ورزشی، اجرای عملیات آسفالت و روشنایی معابر، احداث سرای محله، تدوین وابلاغ شرح خدمات به دفاتر تسهیل‌گری، توسعه محله و خدمات نوسازی واقع در مناطق ومحلات حاشیه نشین، به کارگیری یگان حفاظت از اراضی در جهت پیشگیری از رشد و توسعه حاشیه نشینی) بوده است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان تخصیص یافته  همچنین محلات هدف بازآفرینی بالغ بر ۲۰ محله به تصویب رسیده است.