شناسهٔ خبر: 112435 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح جاده ای خراسان شمالی مصوب شد:

آغاز عملیات پایدارسازی باند جنوبی محور بجنورد – آشخانه در محدوده خندقلو / شروع اجرای مطالعات ممیزی ایمنی راه های استان

کمیسیون بررسی وضعیت محور بجنورد - آشخانه در محدوده خندقلو و ممیزی ایمنی راه های خراسان شمالی، در دستور کار جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح جاده ای استان بود و با توجه به این که باند جنوبی این محور برای اجرای عملیات به طور کامل مسدود می شود، مصوب شد تردد در باند شمالی محور بجنورد - آشخانه در محدوده دوراهی خندقلو (پایین تر از دوراهی روستای مملجه تا ابتدای روستای تاتار) طی ۴۸ ساعت آینده به صورت رفت و برگشت عملی شود تا مشکلاتی که در باند شمالی وجود دارد، برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( خراسان شمالی)، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در این جلسه با اشاره به مشکلات ایجاد شده در محور بجنورد - آشخانه واقع در محدوده خندقلو و اجرای عملیات مختلف در این مسیر، افزود: برآورد می شود بتوانیم قبل از ایام شهادت امام رضا (ع)، مسیرها به طور کامل باز شود.
 وی اظهارکرد: زمان مشخص اتمام پروژه ها طبق نظر تیم کارشناسی و ارزیابی دقیق، وضعیت با تعیین عملیات اصلاحی بهینه مشخص می گردد و همزمان با عملیات اجرایی، تکمیل مطالعه پایدارسازی پل نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم با اشاره به نشست محور بجنورد - آشخانه در محدوده خندقلو و اقدامات انجام شده برای برطرف کردن این مسئله خاطر نشان کرد: حدود ۱۵ هزار متر مکعب خاک برداری، ایجاد کانال هایی به طول تقریبی  ۵۰۰ متر در اطراف پل و ایجاد زهکش ها در اطراف پل از جمله عملیاتی است که در این محدوده اجرا شد و با توجه به این که خاک این منطقه مشکل دار است حدود هزار مترمکعب راکفیل اجرا کردیم .
مشتری ادامه داد: در ۱۳خرداد ماه ، ۷ متر از مسیر را  با هماهنگی پلیس راه بازگشایی کردیم و پیمانکار، قسمت بالادست را به صورت هم زمان اجرا کرد و اکنون آسفالت شده است و رانش در این قسمت خود را نشان نداده و فقط در انتهای شانه خاکی است.
وی گفت: در باند جنوبی هنوز رانش وجود دارد و روی پل تاثیر گذاشته است و تصمیم بر این شد زودتر باند جنوبی مسدود شود، زهکش ها ادامه یابد تا آب محبوس شده خارج شود همچنین اختلاف سطح در باند شمالی را ایمن سازی کنیم تا زمان را از دست ندهیم و در این وضعیت مسیر به شکل رفت و برگشتی باشد و باند جنوبی زهکشی شود. 
به گفته وی ایمن سازی در این مسیر از دو روز گذشته آغاز شده و سمت راست و چپ  مسیر، نیوجرسی نصب خواهد شد و این محور طی ۴۸ ساعت آینده  به صورت دوطرفه و باند جنوبی به پیمانکار تحویل داده می شود تا بحث زهکشی را سریعتر شروع کند تا به پل صدمات بیشتری وارد نشود. 
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان شمالی هم در این جلسه اظهارکرد: هر تصمیم درست یا غلط در این جلسات به مردم بر می گردد بنابراین باید حساسیت این جلسات را در نظر داشته باشیم. 
رشیدی افزود: در بازدیدی که از قسمت جنوبی پل انجام دادیم، ترک های ۴۵ درجه دیده می شود که آن را مقداری خطرناک کرده و نمی شود عبور حجم بار ترافیک را ادامه داد. 
وی گفت: بنابراین تصمیم بر این شد ضلع جنوبی از زیر بار ترافیکی خارج شود و ضلع شمالی را به صورت دو طرفه اجرا کنیم مشروط بر این که طی یکی دو روز آتی بحث های ایمنی و اضطرار انجام شود.
ممیزی ایمنی راه های خراسان شمالی دستور کار دیگر این جلسه بود که عدم ایمن سازی ابنیه فنی و دماغه ها، افتادگی شانه و کیفیت روسازی، علائم گذاری مبهم، گاردریل با طول کم و عدم رعایت ضوابط نصب، زهکشی و ... از جمله مواردی است که در بازرسی های انجام شده از سوی مشاور به عنوان عمده مشکلات در محور استان به طول ۲۴۰ کیلومتر مسیر در رفت و برگشت از سوی مشاور مطرح شد.