شناسهٔ خبر: 11260 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی خبر داد:

برنامه‌ریزی برای انتقال ریلی عمده بار بنادر شهید رجایی و امام/ اجرایی شدن طرح خطوط ریلی حومه در شهرهای کشور

افتتاح همزمان ۳۰ پروژه ریلی در سراسر کشور در سفر وزیر راه و شهر سازی به استان مرکزی مرکزی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح خطوط قطار حومه‌ای در شهرهای کشور اجرا می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم سیستم مسافربری ریلی سریع را در محور اراک و تهران راه‌اندازی کنیم تا بخشی از بار جاده‌ها به سمت خطوط ریلی منتقل شود.

به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز پنجشنبه ۵ شهریور در مراسم بهره‌برداری از ۳۰ پروژه ریلی در سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: آرزوی ما این است که بتوانیم راه‌آهن را در دو حوزه بار و مسافر به حداکثر ظرفیت برسانیم و از ظرفیت‌های موجود در کشور برای تحقق این مهم استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سرعت قطارها از اراک تا قم به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است امید می‌رود بتوانیم حمل‌ونقل ریلی سریع در حوزه مسافری را در محور اراک-تهران راه‌اندازی کنیم تا بخشی از بار ترافیک جاده‌ها به سمت خطوط ریلی منتقل شود.

آخوندی گفت: هم اکنون در محور ریلی اراک – قم و اراک-تهران از سهمیه قطار جنوب استفاده می‌شود که با احداث خط جداگانه می‌توان این سهمیه را به خط جدید منتقل کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن اراک به سمت تهران تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این اراک شهری صنعتی است و که به همین دلیل باید تلاش شود مناطق صنعتی به ویژه منطقه اقتصادی سلفچگان به خطوط ریلی دسترسی داشته باشند که برای تحقق این امر نیز سیستم دو خطه خطوط ریلی را در دستور کار قرار داده‌ایم که اختصاص خطوط ریلی به منطقه صنعتی سلفچگان نمونه بارز این موضوع است.

آخوندی در ادامه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر سیستم اتوماسیون تمام خطوط را از نظر کنترل و ایمنی تحت نظارت قرار داده‌ایم، گفت: تلاش می‌شود از تمام ظرفیت موجود در کشور در حوزه راه‌آهن استفاده شود، همچنین سیستم تمام اتوماتیک کنترل قطار (ATC) یکی از اهدافی است که با جدیت در کشور دنبال می‌شود. افزون بر این بسیاری از خطوط ریلی کشور دو خطه شده اند و به صورت رفت و برگشت خدمات ارائه می‌دهند. در حال حاضر سرعت راه‌آهن در کشور به تدریج به ۱۶۰ کیلومتر افزایش می‌یابد که با ایجاد این ظرفیت، مسافران سفر ریلی را به سفر جاده‌ای ترجیح می‌دهند.

وی افزود: دسترسی به مراکز صنعتی و شهرک‌های صنعتی یکی دیگر از اهداف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل ریلی است که خوشبختانه این طرح نیز با موفقیت در حال اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اجرای ۳۰ پروژه خطوط ریلی اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، امیدواریم به زودی شاهد احداث و راه‌اندازی قطار مسافری سریع اراک به تهران و سیستم قطار حومه‌ای در این استان باشیم به طوریکه اراک به شهرهای حومه و شهرهای جدید به عنوان مثال شهر جدید مهاجران متصل شود.

آخوندی گفت: برای دسترسی به حمل و نقل ترکیبی کار بسیار مفصلی در حال انجام است تا بین راه‌آهن و بنادر حمل و نقل مستقیم داشته باشیم که بتوانیم بخش عمده از بار به ویژه از بندر شهید رجایی و بند امام را از طریق ریل منتقل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبخنانه ترانزیت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است که امیدواریم این میزان در سال جاری به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و بتوانیم حجم ترانزیت را که عمدتا از دریای جنوب به سمت شمال کشور است را به ریل منتقل کنیم./

نظر شما