شناسهٔ خبر: 113781 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

مطالعات زیست محیطی؛ پیش نیاز اجرای پروژه‌های راهسازی 

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی پیش نیاز پروژه‌های راهسازی است، گفت: در این اداره کل پس از انجام مطالعات زیست محیطی پروژه‌ها اجرا می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: توجه به مطالعات زیست محیطی قبل از اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرها به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها و سازوکارهای اجرایی در کاهش اثرات زیست محیطی و ابزاری در راه رسیدن به توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود.  

وی با بیان اینکه در اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان پس از انجام مطالعات زیست محیطی پروژه ها اجرا می‌شود اذعان داشت: توسعه شهری و انجام پروژه‌های عمرانی شهری معمولا اجتناب ناپذیر بوده و از طرفی پیامدهای زیست محیطی و اقتصادی اجتماعی مختلفی به دنبال دارد. لذا برای کاهش اثرات منفی این پروژه‌ها یکی از بهترین راه حل‌ها، ارزیابی اثرات زیست محیطی است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان برای اجرای تمامی پروژه‌ها یک مشاور زیست محیطی در نظر گرفته می‌شود که همه مسائل در این باره را مد نظر قرار می‌دهد.  

وی افزود: پس از تکمیل مطالعات، نظر اداره‌کل محیط زیست در این خصوص اخذ می‌شود و در صورت وجود ایرادات، اصلاحات در طرح انجام می‌شود، لذا این اصلاحات آنقدر انجام می‌پذیرد تا الزامات محیط زیست در پروژه رعایت شود.  

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه احداث برخی پروژه‌ها ممکن است مسیر یک منطقه حفاظت شده را قطع کند و برای گونه های جانوری و گیاهی آن منطقه آسیب زا باشد خاطرنشان کرد: در این قبیل پروژه ها تدابیر لازم اندیشیده می‌شود و در آن منطقه برای احداث مسیر و جلوگیری از ورود حیات وحش، یا زیرگذر ساخته می‌شود و یا دپوی خاک ایجاد می‌شود.  

وی بیان داشت: یک نمونه از این پروژه‌ها جاده پناهگاه حیات وحش موته به سمت گلپایگان است که سمت چپ جاده برای جلوگیری از ورود آهوها به جاده، خاکریز بلند احداث کرده‌ایم.