به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن در ۱۱ مرداد ماه در دیدار با اعضای انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقلی ریلی مسافری و خدمات وابسته و مدیران عامل شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری گفت: حمل و نقل مسافری به نوعی پیشانی راه آهن است و بایستی با مغتنم شمردن حضور مسافران در قطار، از این فرصت به صورت حداکثری استفاده کرد.
وی با تاکید بر تکریم همه جانبه مسافران ریلی، افزود: علاوه بر کیفیت خدمات حمل و نقل و رعایت کامل ایمنی، اکرام مسافران، فرهنگسازی ارزشهای اسلامی و ملی، ارائه محتوای رسانهای نافع و مناسب و هر آنچه که موجب رضایت مسافران می شود، بایستی در دستور کار مدیران شرکتهای مسافری قرار داشته باشد.
مدیرعامل راهآهن رعایت عفاف و حجاب را در قطارهای مسافری یک واجب شرعی و الزام قانونی برشمرد و عنوان کرد: روسای قطار موظف هستند نسبت به این مسأله حساس باشند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود را در چارچوب قانون انجام دهند.
صالحی با اشاره به اینکه اکثر مسافران ریلی احساسی خاطره انگیز نسبت به سفر با قطار داشته و علاقمند سفرهای ریلی هستند، گفت: تا امروز گفتمان سازی مناسب در مورد راه آهن صورت نگرفته و تلاش ما بر این است که سفر با قطار بیشتر دیده شود.
وی افزود: اگرچه در حال حاضر عمده حمل و نقل ریلی و اقتصاد عمده این صنعت، به بخش حمل بار بر میگردد، اما عموم مردم، حمل و نقل ریلی را با حمل و نقل مسافری میشناسند و مسافرت با قطار کلید واژه این حوزه است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هیچ یک از دو حوزه بار و مسافر، اقدامات لازم به شکل شایسته و بایسته انجام نشده است،عنوان کرد: چنین نیست که این امر به سوء مدیریت مدیران قبلی برگردد، بلکه گفتمانسازی ریلی نشده است و حوزه ریلی از اهمیت لازم در ذهن قالب مسئولان کشور در حوزههای مختلف برخوردار نبوده و بسیاری از فعالیتها برای توسعه این بخش، به شکل حلقههای مفقوده و جزیرهای انجام شده است.
صالحی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی ریلی در اذهان مسئولان کشور عنوان کرد: در هر دیدار با رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه کشور، کلید واژهای موثر و ناظر به حوزه ریلی مطرح میشود تا ضمن استفاده از رهنمودها، این موضوع در ردیف موضوعات کلان کشور قرار گیرد.
تعارضات موجود میراثی صد ساله است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان مسئول شرکت راه آهن ایده های بسیاری برای ارائه برنامههای بزرگ در آینده پیش رو داریم و در عین حال بر این باور هستیم که مشکلات و تعارضات موجود میراثی ۱۰۰ ساله است که یک شبه قابل حل نیست.
وی با تاکید بر اینکه گفتار درمانی در برنامههای راه آهن جایی ندارد، افزود: با توجه به تجربه مسئولیت در وزارتخانههای زیربنایی دستگاههای مختلف دولتی به این نتیجه رسیدهام که راه آهن، یکی از به استضعاف کشیدهترین دستگاهها در حوزه حمل و نقل است و به هر علتی عقب نگاه داشته شده است، از این رو باور دارم که همه اقدامات در این شرکت باید معطوف به عمل باشد.
صالحی با اشاره با اینکه اهمیت شرکتهای مسافری کمتر از شرکتهای باری نیست، تصریح کرد: نیاز است تا تلاشها در این بخش افزایش یافته و به سمت نقطه درست حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: موضوع لکوموتیوهای شرکتهای مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، البته شاید تعارض منافعی در این بخش وجود داشته باشد، اما با جدیت حذف لکوموتیوهای فرسوده و تامین لکوموتیوهای جایگزین را دنبال می کنیم.
رکورد شکنی در سال ۱۴۰۱
رییس هیات مدیره شرکت راه آهن در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اینکه شرکت راهآهن در نظر دارد در سال جاری در بخش مسافری رکورد ۱۰۰ ساله این شرکت را توام با ایمنی و کیفیت مناسب افزایش دهد، اظهار کرد: علیرغم فشارها تاکید می کنیم که حوزه مسافری باید رشد کند و در این مسیر تلاش میکنیم با حفظ ایمنی، کاهش هزینه ها را در این بخش میسر کنیم.
وی با اشاره به اینکه بهرهوری در حوزه مسافری همچنان نیاز به ارتقاء دارد، گفت: همراهی شرکتهای مسافری با شرکت راه آهن موجب توسعه این بخش و کاهش مشکلات خواهد شد.
تاکید بر وظیفه سنگین روسای قطار
صالحی با تاکید بر انجام درست و دقیق روسای قطار، اعلام کرد: نقطه فعلی نقطه متناسب به پاسخگویی نیازهای جامع و هنجارها از سوی روسای قطار نیست و باید بپذیریم که روسای قطار به صورت پیوسته باید به توانمندیها و آموزشهای کافی مجهز باشند.
وی رسیدگی به وضعیت معیشتی و نظارت بیشتر بر آمادگی و آموزش روسای قطار را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در میان مسافران و مردم، روسای قطار به عنوان مرجع شناخته میشوند و بایستی به خوبی برای پاسخگویی به نیازهای مسافران توجیه شده باشند.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: حواشی در حوزه مسافری آفت این حوزه است. اخبار منفی، غلط و معکوس زحمات حمل و نقل مسافری را تضعیف میکند و مانع از توسعه این بخش میشود.
به گزارش شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفتنی است در این دیدار، مدیران شرکتهای مسافری ضمن قدردانی از حمایتهای شرکت راه آهن، مشکلات و مسائل خود را عنوان کردند و خواستار بازنگری در دستور العملهایی شدند که مانع از چابکی این بخش میشود.