بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) اظهار کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان یکی از استانهای مرکزی کشور است، مباحثی همچون راهسازی، راه و نگهداری آن حائز اهمیت بوده و این موارد در استان اصفهان از ویژگیهای خاصی برخوردار است.
وی افزود: این استان با ۹ استان دیگر همجوار بوده و ارتباط دهنده کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق است از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی قابل توجه است.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویتهای این ادارهکل در سطح استان، رفع نقاط حادثه خیز و تبدیل و ارتقاء محورهای موجود از راههای اصلی به بزرگراهی و راههای بزرگراهی به آزادراهها است اذعان داشت: نقاط حادثه خیز بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پلیسراه و ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای و طبق اولویت بندی صورت گرفته در دستور کار ادارهکل راه و شهرسازی استان قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه براساس گزارشات پلیس راه حدود ۶۷ نقطه حادثه خیز در سطح استان شناسایی شده است عنوان کرد: از این تعداد هشت مورد در اولویت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار دارد.
شاهسوندی اذعان داشت: این ادارهکل هرساله براساس عملکرد سالانه، احداث راه در سال پیش رو را پیش بینی میکند و مطابق با پیش بینی صورت گرفته صفر تا صد ساخت آن محورها را در دستور کار قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه پروژههای احداث راه با مشکلاتی از جمله منابع مالی مواجه است، خاطرنشان کرد: با توجه به برآوردها هم اکنون ساخت یک کیلومتر بزرگراه به صورت چهار خطه با عرض هفت متر و ۴۰ سانتیمتر آسفالت، حدود شش میلیارد تومان هزینه دارد.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه معمولا فرآیند راهسازی از مطالعات آن آغاز می شود عنوان کرد: براساس فراخوان این ادارهکل، انتخاب مهندس مشاور مجرب از میان مهندسان مشاوری که در فرآیند مناقصه شرکت کردند انجام میشود و وی کار مطالعات را آغاز میکند.
وی با اشاره به اینکه در مطالعات راهسازی پارامترهای اقتصادی، خدماتدهی، محل عبور، الزامات زیست محیطی و پدافند غیر عامل در نظر گرفته میشود اذعان داشت: در حال حاضر این اداره کل در سطح استان هشت قرارداد مشاوره منعقد کرده است که هر هشت مورد آن صرفاً مطالعه راهها است.
شاهسوندی خاطرنشان کرد: پس از اتمام مطالعات یک پروژه، بررسیهای لازم توسط ادارهکل راه و شهرسازی استان انجام می شود و در صورت تصویب طرح، اعتبارات و اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود و نهایتاً فرآیند انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی محور آغاز میشود.