شناسهٔ خبر: 11529 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مذاکرات ایران و قرقیزستان در بخش حمل‌و‌نقل؛

بررسی برقراری خط هوایی ایران و قرقیزستان/ دسترسی قرقیزستان به آبهای آزاد از طریق بنادر ایران/ رایزنی برای احداث راه‌آهن مشترک چین-قرقیزستان- افغانستان-ایران

دیدار روحانی با رئیس جمهور قرقیزستان رئیس جمهور قرقیزستان صبح امروز شنبه در سفری به کشورمان مورد استقبال رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت و در این دیدار ۸ سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از دیدار دوجانبه روسای‌جمهور ایران و قرقیزستان، ٨ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری به امضای مقامات و مسئولان بلندپایه دو کشور رسید.

در این مراسم که برخی اعضای هیئت دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشتند درباره گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل هوایی٬ جاده‌ای و ریلی و دسترسی قرقیزستان به آب‌های آزاد از طریق بنادر ایران مذاکره شد و پس از امضای ۸ سند همکاری بین دو کشور روسای جمهور دو کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند. یکی از این موافقتنامه‌ها، یادداشت تفاهم همکاری در حمل و نقل هوایی بود که رئیس سازمان هواپیمایی ایران و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان آن را امضا کردند.

دکتر روحانی با اشاره به نیازمندی‌های قزقیزستان به جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن گفت: ایران آمادگی اجرای این پروژه‌ها را دارد و همچنین قرقیزستان که برای تجارت و اقتصاد نیازمند دسترسی به آبهای آزاد جنوب و بندرهایی مثل چابهار و بندرعباس است می‌تواند از طریق این بندرها به آبهای آزاد بین‌المللی متصل شود.

وی افزود: آمادگی داریم راه‌های هوایی دو کشور گشوده شود و شاهد گردشگری و ارتباطات نزدیک‌تر در زمینه مسایل علمی و فرهنگی دو کشور باشیم.

روحانی همچنین از تدوین برنامه ۱۰ ساله برای تحکیم روابط دو کشور خبر داد و گفت: اجرای این چنین برنامه‌ای به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

در ادامه این نشست نیز آلماس بیگ آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان بررسی ایجاد راه‌آهن مشترک از چین، قرقیزستان، افغانستان و ایران و نیز افتتاح خط هوایی میان ایران و قرقیزستان را از جمله مواردی دانست که در مذاکرات هیأت های عالی رتبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور قرقیزستان در پایان با اشاره به دعوت از روحانی به کشورش گفت: من از رئیس‌جمهور ایران دعوت کردم و خوشحالم که وی دعوت ما را برای سفر به قرقیزستان پذیرفت و از پذیرایی جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم و برای مردم ایران آرزوی موفقیت دارم./

نظر شما