شناسهٔ خبر: 115610 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه:

امکانات ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد/موضوع ساخت مسکن همواره در دستور کار دولت است

نشست خبری رییس‌جمهور رئیس جمهور مسئله بسیار مهم مسئولیت پذیری دولت، تصمیم‌گیری به‌هنگام و معطل نکردن کشور را از دیگر تغییر رویکردها در دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت پذیر باشند و تصمیمات لازم را به موقع اتخاذ و اجرا کنند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت اولین سالروز آغاز فعالیت دولت مردمی و مصادف با هفته دولت، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و نیز حاج قاسم سلیمانی، گفت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا بتوانم به اتفاق همکارانم یکسال به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم باشم.

رئیس جمهور با سپاسگزاری به درگاه خداوند و نیز قدردانی از صبوری و همراهی مردم با دولت افزود: باید از مقام معظم رهبری که در این یکسال همواره با هدایت‌هایشان دولت را یاری کردند، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این یکسال به دولت کمک کردند و نیز تلاش‌های اصحاب رسانه و رسانه ملی برای تبیین خدمات دولت و رفع گره‌های ذهنی جامعه و حتی رسانه‌هایی که از سر دلسوزی و برای اصلاح از دولت انتقاد کردند، صمیمانه قدردانی کنم.

رئیسی در بخشی از این نشست در خصوص احداث واحدهای مسکونی و برنامه دولت برای این بخش ساخت یک میلیون مسکن  در سال را یکی دیگر از نیازهای مهم و ضروری کشور دانست و تصریح کرد: در سالهای گذشته بطور مثال مجموعاً ۲۵۰، ۳۰۰ و یا احیانا ۴۰۰ هزار مسکن در سال ساخته شده است یعنی به نوعی در همان زمان نیز سالانه  ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار عقب ماندگی در حوزه مسکن داشته‌ایم. وضعیت امروز مسکن که مردم نسبت به آن نگران هستند به دلیل عقب‌ماندگی‌ها در گذشته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری در سال نیاز قطعی کشور و قانون مجلس شورای اسلامی است. ساخت مسکن نیازمند تامین زمین است که در حاشیه شهرها زمین‌های دولتی و رها شده داریم که می‌تواند از آن‌ها در جهت ساخت مسکن استفاده شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پرداخت تسهیلات و تامین مصالح دو موضوع مهم دیگر برای ساخت مسکن است. در زمینه تامین مصالح نیاز به واردات نداریم و تمامی مصالح مورد نیاز مسکن در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیسی با اعلام اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن شروع شده است، تصریح کرد:  برای ساخت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مسکن، زمین شناسایی شده است. در بخشهای مختلف کشور مسکن در حال ساخت از مرحله فونداسیون تا زیر سقف وجود  دارد اما این روند باید تسریع شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش بخش خصوص در تسریع ساخت مسکن در کشور، گفت: وقتی سخن از مسکن می‌شود نه اینکه تنها دولت مجری باشد، بلکه بخش خصوصی و متقاضیان شخصی هم می‌تواند پای کار بیاید و خودشان با گرفتن تسهیلات واحدهای مسکونی را بسازند.

رئیسی با بیان اینکه تشکیل تعاونی‌های مسکن می‌تواند باعث تسریع در روند ساخت مسکن در کشور شود، خاطرنشان کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال قابل انجام است و با توجه به نیاز کشور و حکم قانون باید انجام شود. امکانات ساخت این تعداد مسکن هم در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله ساخت مسکن آنقدر برای من مهم بود که اولین بازدید از وزارتخانه‌ها را به  وزارت راه و شهرسازی اختصاص دادم، خاطرنشان کرد: موضوع ساخت مسکن همواره در دستور کار دولت است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر رفع بیکاری و تولید شغل در کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت کار و رفاه اجتماعی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول امسال، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که این میزان کافی نیست. زمینه و زیرساخت برای ایجاد اشتغال در کشور بیش از این حرفهاست. نیازی نیست کلنگ ساخت کارخانه‌ای زده شود بلکه اگر موانع برطرف شود هم واحدهای تولید فعال می‌شوند و هم اشتغال ایجاد می‌شود.