شناسهٔ خبر: 11574 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با پایگاه خبری:

یک سوم جمعیت آذربایجان شرقی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند/ آغاز بهسازی بافت‌های ناکارآمد

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی درخصوص وضعیت کنونی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی این استان گفت: در حال حاضر نزدیک به یک سوم از جمعیت کل استان و به عبارتی دیگر نیمی از مردم تبریز در بافت فرسوده و یا سکونتگاه های غیر مجاز زندگی می‌کنند.

اسماعیل جبارزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن بیان این مطلب گفت: در حال حاضر اقدامات لازم برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد را با همکاری شهرداری، استانداری و اداره راه و شهرسازی به صورت اجرای پروژه‌هایی در ۴۰۰ هکتار از مناطق فرسوده شهر تبریز آغاز کردیم و بیشترین توان خود را به کار گرفتیم.

جبارزاده نداشتن سند مالکیت برای ساکنان بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی را مهم‌ترین مشکل ساکنان این مناطق اعلام کرد و گفت: افراد مستقر در بافت‌های ناکارآمد به همین دلیل توانایی گرفتن وام و تسهیلات را از بانک نداشته و نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام شده برای قشر کودکان و زنان ساکن در این نقاط تأکید کرد: ساخت چند فرهنگسرا در حاشیه شهر تبریز، برگزاری کلاس‌های آموزشی در رابطه با اعتیاد و بالابردن سطح آگاهی زنان که در نهایت منجر به تربیت صحیح کودکان می شود از جمله فعالیت های انجام شده در این بخش به شمار می رود.

این مقام مسئول عدم وجود اقتصاد مناسب و انگیزه کافی در روستاها و شهرهای کوچک را اصلی ترین دلیل سرازیر شدن مردم به سمت کلانشهرها دانست و افزود: این افراد چون در محل سکونت خود درآمد کافی ندارند به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و به دلیل نداشتن پول کافی توانایی سکونت در داخل شهر و خرید خانه را نداشته و مجبور می شوند در حواشی شهر با امکانات خیلی اولیه فضاهایی را ایجاد کرده و در آن ساکن شوند.

جبارزاده همچنین تأکید کرد: عدم کنترل و نظارت درست و به موقع نیز دومین عامل به وجود آمدن این ناهنجاری ست که در ادامه هزینه بالایی را برای جبران خسارت ناشی از آن به دنبال دارد، درنتیجه بالابردن انگیزه زندگی در روستاها، ارتقای سطح اقتصادی در این مناطق و همچنین نظارت دقیق می تواند از بروز و گسترش این مشکلات جلوگیری کند./

نظر شما