شناسهٔ خبر: 115869 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با سفیرجمهوری بلغارستان مطرح شد؛

کاهش کرایه حمل و موفقیت در رقابت با ناوگان کشورهای منطقه در راستای همکاری ایران و بلغارستان/ تسهیل روند انتقال کالا و ترانزیت از قلمرو دو کشور

بلغارستان کاهش کرایه حمل در راستای همکاری ایران و بلغارستان و تسهیل روند انتقال کالا و ترانزیت از قلمرو دو کشور در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با سفیر جمهوری بلغارستان در تهران مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در جریان دیدار با سفیر جمهوری بلغارستان در تهران در زمینه توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای فی مابین دوکشور، گفت: مناسبات تجاری و سیاسی فی‌مابین قدمتی ۱۳۰ ساله دارد و از پیش قلمرو بلغارستان گذرگاه اصلی ناوگان جاده‌ای ایرانی و اروپایی بوده و حتی بیش از نیمی از تجارت با اروپا توسط کامیون‌های بلغار صورت می‌گرفت، لذا بستر همکاری مناسب حمل‌ونقلی دو کشور می‌تواند سبب کاهش کرایه حمل و موفقیت در رقابت با ناوگان کشورهای منطقه شود.

وی افزود: با توجه به سوابق نشست‌های متعدد صورت گرفته بین مقامات عالی و اجرایی دو کشور، همواره فضای مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که از مصادیق آن عضویت بلغارستان در راهگذر شمال ـ جنوب و همچنین به‌همراه جمهوری اسلامی ایران، ‌بنیانگذاری در راهگذر خلیج‌فارس _ دریای سیاه بوده و اساساً این دو کشور ستون های اصلی این راهگذر مهم را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از تعدیل وضعیت کرونا، رشد تردد ناوگان ایرانی به مقصد و از مسیر بلغارستان جهت حمل محمولات وارداتی و صادراتی، از سرگیری شده و هرگونه تلاش طرفین در حوزه حمل‌ونقلی، گمرکی، تقویت حمل‌ یکسره و رفع حداکثری موانع فیمابین و رایزنی مراتب لازم به مراجع ذیصلاح در هر کشور باعث تحقق هرچه سریعتر توسعه تجارت طرفین خواهد شد.

امانی با اشاره به برگزاری ۱۹ جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور، عنوان کرد: آخرین جلسه فروردین ۱۳۹۸ در صوفیا منعقد شد و دور بیستم به میزبانی وزرات متبوع به زودی برگزار می‌شود. همچنین تاکنون چهار کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شده که آخرین آن در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی نوزدهم منعقد شده است.

توسعه روابط بین تجار ایران و بلغارستان

در ادامه، یکولینا کونووا سفیرجمهوری بلغارستان، ضمن تشکر از رویکرد همواره سازنده وزارت راه و شهرسازی و سازمان متبوع که در راستای روابط سنتی همواره بسیار خوب دو کشور بوده است، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: حسن‌نیت هر دو کشور منجر به استمرار روابط تا ۱۲۵ سالگی شده که همواره نقش وزرای متولی حمل‌ونقل دو کشور در تکوین آن بسیار مهم بود.

وی افزود: نه صرفاً از جنبه حمل‌ونقلی یا زیرساختی بلکه بسترسازی در زمینه‌ای گسترده‌تر و اساساً بر این پایه بوده است که دو وزارتخانه روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی در دو کشور هستند.

سفیرجمهوری بلغارستان خاطرنشان کرد: ما از جایگاه سفارت و رایزنی اقتصادی همواره سعی‌مان بر این است که در توسعه روابط بین تجار دو کشور کمک کنیم تا روند انتقال کالا و ترانزیت از قلمرو دو کشور تسهیل شود.

کونووا با بیان اینکه بعد از تعدیل کرونا درخواست‌های روادید چهار تا پنج برابر شده است، عنوان کرد: لذا در نظر داریم صدور روادید همچون کشورهای شنگن به بخش خصوصی واگذار شود و موسسه‌ای هم مشخص شده که امیدواریم روند صدور روادید تسریع شود؛ لذا تا آن زمان، سفارت به حداکثر تلاش برای تسریع در صدور روادید رانندگان ایرانی ادامه خواهد داد و درنظر است کلیه روادیدهای رانندگان یکساله صادر شود.

بلغارستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا برای ناوگان ایرانی

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی نیز با حضور در این جلسه گفت: در پی تحولات پساکرونا، کرایه حمل دریایی بعضاً تا سه برابر افزایش یافته، لذا استقبال از حمل زمینی رو به افزایش است که فرصتی طلایی و یگانه برای توسعه ترانزیت دو کشور است که باید به حداکثر بهره‌برداری برسد.

وی افزود: ارتباط تجاری با بلغارستان برای ایران بسیار حائز اهمیت است، همچنین بلغارستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا برای ناوگان ایرانی است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی خاطرنشان کرد: از دو سال پیش برنامه‌ریزی دقیقی را برای آمادگی احیای مجدد برجام داشتیم که از جمله در چارچوب آن، راه‌های جایگزین دسترسی به اروپا مدنظر است که بلغارستان در این خصوص در راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه جایگاه ویژه‌ای دارد.