شناسهٔ خبر: 117740 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان:

بیش از ۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان وارد فاز عملیاتی شد/ضرورت تخصیص تسهیلات بازسازی به واحدهای نیمه‌کاره خسارت دیده از سیل و زلزله استان

خسارت زلزله هرمزگان مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اشاره به اینکه بیش از ۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان وارد فاز عملیات و اجرا شده است بر ضرورت تخصیص تسهیلات بازسازی به واحدهای نیمه‌کاره خسارت دیده از سیل و زلزله تاکید کرد.

شهریار نوری‌زاده  مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن، میزان پیشرفت فیزیکی و تکمیل واحدها در استان اعلام کرد: عملیات اجرایی ۵ هزار و ۵۶۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در ۳۶ شهر استان و همچنین مرکز استان آغاز شده است که پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده بین ۱۰ تا ۷۵ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اشاره به اینکه در ثبت‌نام‌های جدید نیز ، ۱۴ هزار و ۴۷۹ متقاضی ثبت‌نام کردند از تایید ۹ هزار و ۳۹۶ نفر خبر داد و افزود: در ثبت‌نام‌های جدید یکهزار و ۵۷۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند که برای تمامی آنها تخصیص زمین انجام شده و کارهای احداث آغاز شده است.

نوری‌زاده با اشاره به اینکه یکهزار و ۵۷۳ واحدی که به تازگی تخصیص زمین داده شده است به شکل گروه ساز و ویلایی توسط خود مردم اجرایی خواهند شد از نظارت و پیگیری ارایه تسهیلات این تعداد از واحدها توسط بنیاد مسکن استان خبر داد.

مقاوم‌سازی ۵۵ درصدی واحدهای مسکونی تحت مسئولیت بنیاد در هرمزگان

وی در خصوص مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی با اشاره به اینکه ۱۷۸ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد، گفت: مقاوم سازی ۵۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی انجام شده است.

صدور ۸۹ هزار جلد سند در روستاها و شهرهای کوچک

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان درباره صدور سند به واحدهای مسکونی روستایی و شهری کوچک فاقد سند نیز اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح سند دادن به واحدهای فاقد سند در روستاها و شهرهای کوچک حدود ۸۹ هزار سند صادر شد.

نوری‌زاده در خصوص برنامه سال جاری بنیاد برای ارایه سند به واحدهای مسکونی روستایی و شهری کوچک اعلام کرد: برنامه‌ریزی سال جاری صدور سند برای ۳ هزار و ۲۰۰ واحد است که تاکنون بالغ بر ۵۰ درصد اسناد صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در خصوص بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل و زلزله استان نیز توضیحاتی ارایه کرد.

به گفته نوری‌زاده، بخشی از بازسازی واحدهای سیل‌زده و زلزله‌زده که بخشی مربوط به سال ۱۴۰۰ و بخشی نیز مربوط به امسال است انجام شده و تکمیل آنها نیازمند ارایه مصوبات از سوی سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت است تا ابلاغ و تخصیص تسهیلات برای تکمیل انجام شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: در سال جاری بازسازی مناطق زلزله زده بخش فین و دهستان سیاهو بندرعباس از زلزله ۱۴۰۰، حدود یکهزار و ۷۰۰ واحد از سیل اول و دوم ۱۴۰۰، ۴۰۰ واحد از زلزله اسفندماه بستک، حدود ۴۵۰ واحد از زلزله ۱۴۰۱ چارک بندرلنگه و یکهزار و ۲۰۰ واحد از زلزله تیرماه ۱۴۰۱ بندرلنگه سایه خوش در دست اجراست که در حال حاضر میانگین پیشرف فیزیکی واحدهای در حال بازسازی ۳۵ درصد است.

احتمال خسارت به واحدهای تکمیل نشده از سیل و زلزله در ماه‌های آتی وجود دارد

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان توضیح داد: چنانچه تسهیلات مصوب، پرداخت نشود با توجه به پیش‌بینی بارش‌های سیل آسایی که در ماه‌های آتی در هرمزگان به وقوع می‌پیوندد امکان خسارت مجدد به واحدهایی که تکمیل نشده اند نیز وجود دارد. بنابراین ضرورت دارد تا سازمان برنامه و بودجه برای ارایه ۵۰ درصدی تسهیلات بلاعوض تکمیل واحدهای مسکونی زلزله ۱۴۰۰ فین و سیاهو که مصوبه آن به هیات دولت ارسال نشده تسریع لازم را داشته باشند.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۷۰ خانوار از سیل مرحله دوم شهرستان میناب و رودان در حوزه شرق هرمزگان در چادر زندگی می‌کنند که ضرورت دارد تا در خصوص ارایه تسهیلات تسریع لازم انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: درخواست ما این است با توجه به اینکه در زمان مقرر، ستاد حوادث استان، بنیاد مسکن، ستاد حوادث کشور و وزیر کشور تاییدیه خسارت‌ها را به سازمان مدیریت ابلاغ کردند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک کند و مصوبات را سریعتر به هیات دولت ارسال کند.