شناسهٔ خبر: 118174 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای توسعه شبکه شتابنگاری استان خراسان شمالی؛

۷ دستگاه شتابنگار بر خط نسل جدید زلزله و دیجیتال در شهرهای مختلف استان نصب شد

توسعه شتابنگار در خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از نصب ۷ دستگاه شتابنگار بر خط نسل جدید زلزله و دیجیتال در شهرهای مختلف استان خبر داد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی خراسان شمالی، قاسم قاسمی گفت: در راستای توسعه شبکه شتابنگاری استان ۵ دستگاه شتابنگار برخط نسل جدید زلزله و ۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال در روستاها و شهرهای استان نصب و راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: در مرحله اول راه اندازی شبکه شتابنگاری استان در سال ۹۸ تعداد ۷ دستگاه شتابنگار بر خط و ۱۱ دستگاه شتابنگار دیجیتال نصب شده و در مرحله دوم و با هدف تکمیل شبکه شتابنگاری در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ دستگاه شتابنگار برخط و ۱۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال در شهرهای استان نصب گردیده اند و در مرحله سوم در سال جاری با مساعدت و همکاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تعداد ۵ دستگاه شتابنگار برخط و ۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال به منظور توسعه شبکه شتابنگاری استان نصب و راه اندازی شد.
قاسمی اضافه کرد: دستگاه های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه های نسل قبل بوده و قابلیت نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ای دارند که می توانند در تشخیص میزان خسارت و هم چنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کنند.
وی عنوان کرد: محل ها و نقاط مد نظر با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت ، زمین شناسی منطقه، توپوگرافی، خطر پذیری و تراکم کم دستگاهها در بعضی مناطق و امکانات محلی انتخاب شده اند.
قاسمی با ذکر این نکته که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم است ادامه داد: این دستگاهها شتاب مبنای زمین در قسمتهای مختلف را به صورت جزء در اختیار ما قرار داده و در طراحی سازه های مقاوم و ایمن سازی شهر مورد استفاده قرار می گیرند، هم چنین دستگاههای شتابنگار در نزدیکی کانون زمین لرزه از کار نمی افتند و اگر زلزله بزرگی رخ دهد این دستگاهها فعال بوده و امکان دریافت رکوردها را خواهند داشت و اطلاعاتی را که در اختیار ما قرار می دهند برای تهیه سامانه های هشدار سریع و واکنش سریع که بعد از بحران خواهیم داشت و در جهت کمک و امداد رسانی و خدمات رسانی به مناطق آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در پایان اضافه کرد: در صورتی که از مجموعه ای از دستگاههای شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین لرزه بزرگ بتوانیم داده ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است، براساس این اطلاعات نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.