به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)، جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راههای بههمپیوستهای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود.
این در حالیست که بر اساس شواهد و آثاربر جا مانده شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان با قدمتی حدود پنج هزار سال با قرار داشتن در مسیر عبور کاروان های تجاری از چنان رونقی برخوردار بوده که از آن به عنوان شهری صنعتی و با اصالت یاد می شود و به طور قطع در اقتصاد زمان خود نقشی بسزا داشته است.
هم اینک راحتترین راه دسترسی کشور های آسیای میانه و نیز کشور افغانستان به آب های آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است.
کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان می توانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی میلَک در شمال سیستان وارد منطقه آزاد سیستان کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب این استان به آبهای آزاد جهانی برسانند.
یکی از مهمترین پروژهای زیر بنایی که نقش مهمی در تسهیل ارتباطات و توسعه هر منطقه ای دارد، راه است راههایی که در بعضی مناطق کشورمان سالهای گذشته شرایط خوبی نداشتند و با همت های جهادی ارتقا پیدا کردند، سیستان و بلوچستان یکی از همین مناطق است، استانی بزرگ و پهناور که تنها طی سه سال اخیر با همت اداره راه و شهرسازی توانسته بر وضعیت راههایی شکل مطلوبی ببخشد وضعیتی که در صورت تامین اعتبارات ادامه دار خواهد بود.
سیستان و بلوچستان برای توسعه و رفاه مردم نیازمند ایجاد و آماده سازی زیرساختهای حمل ونقل بوده و مهمترین آن احداث بزرگراه است.
اتصال شمال به جنوب سیستان و بلوچستان از آن زیرساختهای ارتباطی است که میتواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به عنوان دو محور توسعه در استان شود زیرا ظرفیت مرز با کمک این راهها قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی ایجاد میکند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۱۴۰ کیلومتر پروژه راهسازی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل با فعال بودن ۱۵ کارگاه راه سازی در حال ساخت است که تکمیل آنها نیازمند تخصص هر چه سریعتر اعتبارات مورد نیاز است.
عطاء اله اکبری اظهار داشت: این استان با داشتن ۱۱ درصد وسعت کشور به عنوان چهار راه حمل و نقل بین الملل از تردد بالایی برخوردار است از این رو قلب تپنده و پیوند دهنده کریدور های شمال - جنوب و شرق - غرب کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: این اداره کل در حوزه مهندسی و ساخت به منظور ایجاد تردد ایمن تبدیل و ارتقاء محورهای موجود از راههای اصلی به بزرگراهی را در اولویت کاری قرار داده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این راستا در حال حاضر ۱۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۲۲ کیلومتر راه اصلی و ۱۴ کیلومتر راه فرعی در محورهای زابل - زاهدان ، زاهدان - بیرجند ، میرجاوه - زاهدان - بم و زاهدان - خاش ، اسکل آباد - گوهرکوه_ بزمان ، زابل - زهک و روتک توسط این اداره کل در دست ساخت است که در مجموع اتمام این پروژه ها نیازمند تخصیص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
اکبری راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: این استان باوجودیکه پهناورترین استان کشور است اما کمترین طول بزرگراه را داراست این در حالیست که مسیر ارتباطی چابهار _میلک به عنوان یکی از کریدورهای اصلی تجارت جهانی ضرورت وجود راههای ارتباطی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور دو چندان می کند.
وی با بیان اینکه امروزه حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه اقتصادی بحساب می آید، گفت: از آنجایی که انجام فعالیت در بخشهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند ایجاد زیرساختهای راه میباشد ضروری است اعتبارات مورد نیاز ساخت راههای استان هر چه سریعتر اختصاص یابد تا این اداره کل با پرداخت بدهی افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه ها این بخش را تکمیل و بر اساس برنامه ریزی انجام شده یعنی بهره برداری از افزون بر ۸۰ کیلومتر از این مسیرها تا پایان سالجاری محقق گردد.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.
اکبری تصریح کرد: از آنجایی که طولانی شدن پروژههای راهسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینهبر خواهد بود تمام تلاش این اداره کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر پروژههای زیرساختی به ویژه بزرگراه در استان است.
به گفته مدرس خیابانی استاندار سیستان وبلوچستان امروز این استان گرفتار مساله راه است و اگر بخواهیم استان و اقتصاد آن پیشرفت کند نیاز به توسعه زیر ساخت راه داریم.