شناسهٔ خبر: 11846 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اعلام کرد:

ابلاغیه وزارت راه به مشاوران پروژه‌‌ها مبنی بر الزام رعایت قوانین پدافند غیرعامل

سیدمسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: به همه مشاوران پروژه‌ها ‌ابلاغ شده است تا در طراحی و جانمایی مسیرها، ابنیه‌ها، پل‌ها، ایستگاه‌های بین راهی و حتی انتخاب مصالح در ساخت راه‌آهن و جاده، قوانین پدافند غیرعامل حتماً مدنظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ‌سید مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از نیازهای زیربنایی کشور، امری ضروری است.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی، همین توسعه ریلی است.

‌معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه داد: یکی از اصولی که در ساخت راه‌آهن باید حتماً مورد توجه قرار گیرد ‌‌موضوع پدافند غیرعامل است.

وی بیان کرد: موضوع پدافند غیرعامل فعالیت جدیدی است که در پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، در اجرای هر پروژه‌‌ ریلی‌ کارشناسان باتجربه در این حرفه‌، صرفاً برای بازنگری طرح‌های در حال ‌اجرا از منظر پدافند غیرعامل مشغول ‌هستند و بر تحقق این هدف نظارت دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: معتقد هستیم کشور ما در معرض تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد بنابراین باید در ساخت تأسیسات استراتژیک نظیر راه‌آهن، قوانین‌ امنیتی و پدافند غیرعامل در نظر گرفته شود.

نصر آزادانی افزود: در احداث پل‌ها، ابنیه‌ها و تونل‌های مهم در خطوط ریلی و حتی در محورهای مواصلاتی کشور، باید موضوع پدافند غیرعامل رعایت شود؛ این امر هم‌اکنون در حال اجرا است و تلاش کرده‌ایم در جا‌نمایی ابنیه‌های مذکور، به موضوع ضربه‌پذیری تونل‌ها و مسیرهای موازی، توجه‌ شود.

وی اظهار داشت:‌ به همه مشاوران پروژه‌ها ‌ابلاغ شده است تا در طراحی و جانمایی مسیرها، ابنیه‌ها، پل‌ها، ایستگاه‌های بین راهی و حتی انتخاب مصالح، قوانین پدافند غیرعامل حتماً ‌مدنظر قرار گیرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با اشاره به اینکه البته اجرای این قوانین مشکلات زیادی در طرح‌های اجرایی دارد، یادآور شد: هنوز آنگونه که هدف پدافند غیرعامل است نتوانسته‌ایم ‌به همه جوانب این موضوع بپردازیم اما در این حوزه در حال رشد هستیم و قطعاً با همکاری سازمان پدافند غیرعامل، تحقق این هدف در پروژه‌های عمرانی گسترده‌تر خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال بررسی پدافند غیرعامل و نحوه اجرای آن در طرح‌های‌ راه‌آهن بسیار دقیق مطرح شود و در این‌باره طی 6 ماه اخیر فعالیت‌هایی انجام شد.

نصر آزادانی افزود: بررسی تکنولوژی نوین در ساخت و اجرای خطوط راه‌آهن، بررسی پلان و موقعیت ایستگاه‌ها و محورهای در حال ساخت و مطالعه، بازنگری و مهندسی مجدد طرح های در حال اجرا و مطالعه شده خصوصاً ابنیه مهم و استراتژیک محورها، از فعالیت‌های انجام شده در 6 ماه اخیر بوده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: تحلیل پایداری ابنیه در زمان اجرا در برابر حوادث غیرمترقبه، امکان سنجی اجرای حمل و نصب ریل طویل در کشور و بررسی قیمت تمام شده طرح‌ها از جمله اجرائیات طرح‌های راه آهن در حوزه پژوهش بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما