شناسهٔ خبر: 118512 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

سرعت بخشی به بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: یکی از مهم ترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی سرعت بخشیدن به بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری از جمله بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک اظهار کرد: دولت سیزدهم مشوق هایی برای تحقق هدف نوسازی و بهسازی بافت ناکارآمد شهری در دستور کار قرار داده است.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: بخش اول این مشوق ها شامل اجرای پروژه های زیربنایی و روبنایی جهت ارتقا کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد شهری  بوده که با همکاری شهرداری ها و دستگاه های اجرایی عضو ستاد استانی بازآفرینی شهری و در قالب اقدامات مشترک تحقق می یابد.

وی افزود: تخصیص تسهیلات واحدهای مسکونی در این محلات یکی دیگر از این مشوق ها است و برای احداث واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهری و سکونت گاه های غیررسمی در اراضی دارای سند مالکیت یه مالکین تعلق می گیرد.

 ملک همچنین تصریح کرد: میزان این تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان بوده که ۱۵۰ میلیون آن با بهره صفر درصد که باید پس از پایان دوره مشارکت ۱۸ ماهه تسویه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: الباقی این تسهیلات با توجه به قرارداد سازنده با بانک و با بهره ۱۸ درصد، قسط بندی خواهد شد.

وی افزود: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه نهضت ملی مسکن، به حوزه بافت های فرسوده وارد شده و چنانچه پروانه ساخت و سند ملکی داشته باشند، پس از وارد کردن کد برجام در سامانه می توانند جهت معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات، مدارک لازم را بارگذاری و ارسال نمایند.

ملک یادآور شد: تمامی منازل مسکونی موجود در بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی مشمول استفاده از این تسهیلات می شوند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: مشوق دیگری که دولت برای افراد ساکن در بافت در نظر گرفته، تهاتر زمین های واقع در بافت فرسوده با اراضی دولتی است.

وی افزود: چنانچه شخصی یک واحد مسکونی در بافت فرسوده داشته باشد، در صورت تمایل می تواند ملک خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار داده و در ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا اراضی تحت اختیار دولت دریافت کند.

ملک همچنین اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح شهرداری ها نیز موظفند نسبت به ارائه پروانه ساخت رایگان به سازندگان اقدام نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه در سال جاری ۹۷ میلیارد تومان اعتبار به طرح بازآفرینی شهری تعلق خواهد یافت، گفت: ۲۸ میلیارد تومان از این اعتبار به قیر رایگان جهت معرفی در محلات هدف بازآفرینی اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در سال گذشته نیز در سطح استان گلستان به شش هزار و ۶۱۰ واحد تسهیلات نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده واگذار شد.

ملک در انتها اظهار کرد: از این تعداد ۳۹۸ واحد در شهرستان گرگان و ۲۱۲ واحد در شهرستان گنبد کاووس قرار داشتند.