شناسهٔ خبر: 118787 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد؛

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب طرح نهضت ملی مسکن

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: یکی از موانع ازدواج جوانان و جوانی جمعیت مشکل مسکن است که رفع این معضل در قالب طرح نهضت ملی مسکن شروع شده و با جدیت پیش خواهد رفت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)،مهدی ملک اظهار کرد: در آبان‌ماه سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسیده  و برای ۴۰ دستگاه دولتی، حاکمیتی، بهداشتی، فرهنگی و  غیردولتی وظایفی تعریف شده که آن ها موظف به پیگیری و اجرای این تکالیف هستند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی یکی از دستگاه هایی ست که نقش زیادی در اجرای این قانون بر عهده دارد.

وی افزود: تکلیف وزارتخانه در این طرح تخصیص زمین به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

ملک همچنین تصریح کرد: بر اساس ماده چهار این قانون و آیین نامه اجرایی آن دولت مکلف بوده یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ مترمربع یا واحد مسکونی در شهرهایی که نرخ باروری آن شهر کمتر از ۲.۵ است، منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک، در اختیار متقاضیان قرار دهد.

مدیرکل  راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: اراضی موضوع این آیین نامه شامل اراضی ملی و دولتی واقع در طرح های هادی مصوب روستایی و یا طرح های جامع شهری و با رعایت مفاد تبصره (۲) ماده (۹) قانون جهش تولید مسکن است.

وی افزود: این زمین ها پس از تولد فرزند سوم به صورت مشترک به پدر و مادر تحویل داده خواهد شد و آن ها موظفند هزینه آماده سازی را به صورت اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط پرداخت کنند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان اضافه کرد: سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می شود .

ملک همچنین اظهار کرد: بر اساس ماده پنج این قانون دستگاه های اجرائی مکلفند برای خانواده های دارای سه فرزند زیر بیست سال، پایان کار و عوارض ساخت و ساز، هزینه های تخصیص شبکه، انشعابات و هزینه های خدمات نظام مهندسی را به میزان پنجاه درصد کاهش دهند.

وی با بیان اینکه این مبلغ برای خانواده های دارای حداقل چهار فرزند زیر بیست سال به ۷۰ درصد نیز کاهش می یابد، گفت: دولت مکلف است ۱۰۰ درصد تخفیف های مربوط به پروانه ساختمانی را از محل منابع عمومی در بودجه های سنواتی پیش بینی کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه تصریح کرد: به استناد ماده سه قانون جوانی جمعیت چنانچه فرزند سوم  خانواده های متقاضی از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد و فرم «ج» آن ها قرمز باشد به منظور مشوق فرم «ج» متقاضی سبز خواهد شد.

ملک در پایان سخنانش یادآور شد: در استان گلستان تا کنون یک هزار و ۳۵۶ نفر در طرح حمایت از قانون جوانی جمعیت ثبت نام کرده که از این تعداد درخواست ۹۴۶ متقاضی تعیین تکلیف شده است.

وی در انتها افزود: تا کنون ۳۵۴ متقاضی واجد شرایط استفاده از طرح هستند و ۱۳۵ پرونده توسط مراجع ذیربط به تایید نهایی رسیدند.