شناسهٔ خبر: 118882 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

بانک اطلاعات مسکن با بهره‌مندی از تجربه ۵۰ کشور تدوین شد

غزال راهب مدیر بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بانک اطلاعات مسکن در یک برنامه تحقیقاتی با شناسایی شاخص‌ها و زیرشاخص‌های مسکن با بهره‌مندی از تجربیات ۵۰ کشور و نهاد بین‌المللی با بازخورد تجربه داخل تهیه شده است.

غزال راهب عضو هیات‌مدیره مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیر بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ها،سیاست‌ها و همچنین پیشنهادهای بخش مسکن مرکز تحقیقات را در چارجوب چشم‌انداز پیش‌بینی شده در طرح جامع مسکن، تشریح کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مدل‌سازی، پیش‌بینی و پایش برنامه‌های تفکیکی تامین مسکن در قالب عدالت فضایی،  ارزیابی و پایش همسویی برنامه‌ها با طرح جامع مسکن، طرح‌های جامع و سیاست‌های اسکان جمعیت در طرح‌های آمایش را بخشی از این برنامه و سیاست‌های پیشنهادی برشمرد.

مدیر بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخش دیگری از سیاست‌های آن مرکز را تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با مسکن، مستندسازی و ارزیابی اقدامات انجام شده، توسعه بانک‌های اطلاعاتی ساختمان و مسکن، و پروژه‌های الگو عنوان کرد.

راهب گفت: راهکارهای افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن، تامین مسکن استیجار، کنترل بازار اجاره‌بها، برنامه بازآفرینی در بافت‌های فرسوه و بهسازی ساختمان‌های موجود در هماهنگی با هم می‌توانند به شکل‌گیری عدالت فضایی منجر شوند که رصد کردن این برنامه ها و ارایه تحلیل و پیشنهادهای مرتبط می‌تواند در بخش مسکن راهگشا باشد و جزو برنامه‌های پیشنهادی این بخش است.

وی تصریح کرد: ایجاد سامانه‌ای برای رصد سیاست‌های تدوینی با افق‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع مسکن، سیاست‌های توزیع جمعیت در کشور و اسکان، الگوهای تراکمی و سقف‌های جمعیتی و استقرار مناسب در کاربرهای تعریف شده در طرح جامع از اهمیت بسزایی برخوردار است که ساز و کار تحقق آن مناسب است تا در برنامه قرار بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با مسکن تاکید کرد و افزود: طرح‌های پژوهشی که در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی کاربرد خواهند داشت، راهبردهای طراحی و فن ساخت به منظور کاهش هزینه ساخت مسکن، تبیین الگوی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های طراحی مسکن شهری، ساختمانهای بلند و مسکن روستایی بخشی دیگر از برنامه‌هاست.

راهب توضیح داد: مستندسازی طرح‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، بررسی تطبیقی برنامه با شرایط و وضع موجود کشور و ارائه پیشنهادهای اصلاحی برنامه، ارزیابی کیفی فرایند اجرای طرح‌ها و ارائه گزارش مستمر اجرای برنامه‌ها بخشی دیگر از برنامه‌های مرکز در حوزه مسکن است.

مدیر بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر توسعه بانک‌های اطلاعاتی مسکن و ساختمان تاکید کرد و گفت: بانک اطلاعات مسکن در یک برنامه تحقیقاتی با شناسایی شاخص‌ها و زیرشاخص‌های مسکن با بهره‌مندی از تجربیات ۵۰ کشور و نهاد بین‌المللی با بازخورد تجربه داخل تهیه شده که می‌تواند در اختیار مجریان قرار گیرد.

به گفته وی، توسعه بانک اطلاعات مسکن ابزاری جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی به تفکیک گروه‌های درآمدی و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی گروه‌ها در هر شهر و با استفاده از ظرفیت استانی و ستادی است که ‌می‌تواند به هماهنگ کردن عرضه و تقاضا بینجامد.

راهب همچنین یادآور شد: مرکز تحقیقات در قالب پروژه‌های الگو موضوعات مرتبط با مسکن از جمله انتخاب فناوری مناسب و شیوه‌های انتقال فناوری، ضوابط کمی و کیفی ساخت مسکن، تحلیل اقتصادی و بازاریابی مسکن و موارد دیگر را در دستور کار قرار داده است.