شناسهٔ خبر: 118943 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی قم اعلام کرد؛

لزوم رعایت مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در طرح نهضت ملی مسکن

بازدید مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور از مسکن نهضت ملی قم رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی قم گفت:با توجه به حجم عظیم ساخت و ساز واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، رعایت مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در خصوص پدافند غیرعامل ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمد صادق پیشوایی اظهار کرد: مقررات ملی ساختمان مجموعه ای است از ضوابط فنی، اجرایی و لازم الاجرا در طراحی، نظارت و اجرای هر نوع عملیات ساختمانی که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت، صرفه اقتصادی  فرد و جامعه وضع شده است.

وی افزود: رعایت تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان در طرح نهضت ملی مسکن به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور در دولت سیزدهم لازم الاجراست که البته در نقاطی که اراضی جدید برای طرح در نظر گرفته شده است توجه و رعایت مبحث ۲۱ از اهمیت بالاتری برخوردار است.

پیشوایی به اهمیت طراحی و انتخاب اراضی مناسب برای این ساخت و سازها اشاره کرد و توضیح داد: در بحث شهرسازی باید علاوه بر فضاهای امن و مناسب برای صیانت از مردم در مقابل تهدیدها، امکان تدوام بی وقفه فعالیت های ضروری و کاهش آسیب پذیری محله و منطقه فراهم باشد.

وی تصریح کرد: شبکه معابر مناسب، وجود زیرساخت های شهری، توزیع مناسب جمعیت  و خدمات مناسب به آنان از موارد مهم در طراحی و شهرسازی اراضی از نقطه نظر مبحث ۲۱ است.

پیشوایی در خصوص معماری و طراحی ساختمان ها گفت: در معماری و طراحی فضای داخلی ساختمان ها باید امکانات ویژه ای برای حفظ جان افراد در مقابل مخاطرات و حوادث در شرایط تهدید فراهم باشد.

وی افزود: یکی از مباحث مهم تعبیه و جانمایی جایگاه تاسیسات برقی و مکانیکی است که در صورت بروز تهدیدات از جمله انفجار، نشت گاز، آب گرفتگی، آتش سوزی و ... مدیریت بحران و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آن میسر باشد.

به گفته رییس پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم در جزیی ترین حوزه مهندسی مانند جزییات اجرایی، جانمایی ساختمان ها، فضاهای باز، مسیر دسترسی ها، جان پناه ها و دیوارهای محافظ، آسانسور و پلکان، سیستم های هشدار دهنده، انتخاب جنس مصالح، اجزا و اجرای نما و ... مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان می بایست رعایت شود.