شناسهٔ خبر: 119282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان خبر داد:

احیای ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در همدان

اسدالهی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از احیای ۴هزار و ۵۰۰هکتار بافت قدیمی و فرسوده شهری استان همدان متناسب با حفظ هویت آنها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار داشت: محلات و بافت‌های شهری از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند واز طرف دیگر به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی، امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند.

وی افزود: وجود بافت‌های فرسوده شهری در سطح شهر باعث می‌شود تا ما با پدیده «فرسودگی شهری» یا «پژمردگی شهری» مواجه شویم که بهسازی و نوسازی در چنین بافت‌هایی مورد توجه مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: کشورهای درحال‌ توسعه در راستای رشد شهری طی سال‌های اخیر موضوع «بازآفرینی شهری» را به عنوان رویکرد جدید در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کرده‌اند که ایران نیز از جمله این کشورهاست.

اسدالهی یادآور شد: سازمان‌های متولی در کشور توانمندسازی شهروندان و برندسازی محلات شهری را راهکارهای جلوگیری از توسعه نامتوازن می‌دانند و در این زمینه دست به اقدام زدند چرا که نبود توازن در توسعه شهری موجب گسست میان مناطق و محلات مختلف شهر شده و موجب برهم ریختگی و بروز بحران‌های اجتماعی می‌شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در دهه‌های اخیر با نبود زیرساخت‌ها روند مهاجرت‌ها از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ اتفاق افتاده است اظهار کرد: مراکز استانها نیز در این راستا به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند و و همین امر باعث ایجاد و افزایش حاشیه ‌نشینی شده که طبیعتا ارائه خدمات روبنایی و زیرساختی در حاشیه شهرها با مشکلات زیادی مواجه شده است.

ایوب اسداللهی با اشاره به اینکه سال ۹۳ سند بازآفرینی به دستگاه‌ها ابلاغ و پس از آن ستادهای بازآفرینی تشکیل شد گفت: به مراتب ستادهای شهرستانی شکل گرفت و برنامه‌های اجرایی به آنها ابلاغ شد که در این ستادها برنامه‌های شهرستانی مصوب می‌شد و در ستاد استانی به تصویب می‌رسید.وی با بیان اینکه هدف از این اقدام محرومیت‌زدایی در محلات هدف بازآفرینی بود.

وی افزود: تعدادی از محلات وضعیت ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی‌ داشتند که به عنوان محلات هدف بازآفرینی مشخص شدند و تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف بودند در بازآفرینی و توانمندسازی آنها اقداماتی انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه نفوذناپدیری محلات شامل این می‌شد که دسترسی‌های نامناسب و یا حتی عدم وجود دسترسی و کمبود معابر با عرض مناسب جهت حرکت سواره باشد گفت: دسترسی به خیابان و معبر تقریبا کمتر از۶ متر است و معبر دسترسی آنها مناسب نیست؛ اینکه سال ساخت بالایی هم دارد و قدیمی و فرسوده است که بیش از ۳۰ یا ۴۰ سال از عمر چنین ساختمان‌هایی می‌گذرد، از دیگر موضوعات حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه شاخص ناپایداری نیز بر نبود سیستم سازه‌ای مناسب و عدم رعایت موازین فنی در احداث ساختمان‌ها و عدم انطباق آن با مفاد آیین نامه ۲۸۰۰ اشاره دارد افزود: ریزدانگی نیز بیانگر وجود قطعات مسکونی فراوان در یک مساحت اندک بوده که منجر به فشردگی بافت و تراکم مازاد جمعیت در واحد سطح شده است.

اسداللهی با بیان اینکه این شاخص‌ها در جلسات مصوب می‌شد و به عنوان محله هدف در کمیسیون ماده پنج نام می‌گرفت که اقداماتی روی آنها صورت گیرد ادامه داد: محلات هدف برای تمام دستگاه‌ها تعریف می‌شد و آنها مکلف بودند برنامه‌های خود را برای این مناطق بر اساس برنامه شهرستانی و استانی تعریف شده اجرا کنند.