شناسهٔ خبر: 119437 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین خبر داد؛

گامی مهم برای حفظ و احیا بافت تاریخی شهر نایین 

بافت تاریخی نایین - اصفهان رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین از انعقاد قرارداد تهیه طرح ویژه حفظ و احیاء بافت تاریخی شهر نایین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ مهدی علمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین با اشاره به وجود ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی و فرسوده در شهرنایین اظهار داشت: ساماندهی و احیای این مناطق که حدود ۱۰ درصد از محدوده شهر نایین را به خود اختصاص داده بسیار حائز اهمیت است.  

وی اذعان داشت: بر این اساس با پیگیری‌های بعمل آمده، قرارداد طرح ویژه حفظ و احیای بافت تاریخی شهر نایین با مشاور مجرب منعقد شد.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین افزود: با حضور مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در شهر نایین و پس از بازدید میدانی از بافت‌تاریخی این شهر و محله محمدیه، روند اجرایی تهیه طرح ویژه حفظ و احیا بافت تاریخی شهر نایین عملیاتی شد.  

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، تهیه طرح ویژه حفظ و احیای بافت تاریخی شهر نایین در اولین گروه تهیه این طرح‌ها در کل کشور قرار گرفته است.  

علمی بیان داشت: در سنوات گذشته با توجه به عدم وجود طرح ویژه، اعتبارات محدودی به این موضوع اختصاص می‌یافت که تنها امکان تثبیت وضع موجود بود لیکن به استناد این طرح، امکان پیگیری منابع مالی جهت احیاء بافت وجود دارد.  

وی گفت: انعقاد این قرارداد فرصتی را به وجود آورده است تا طرحی قانونی بر پایه ارزش‌ها و اصالت‌ بافت تاریخی بصورت منسجم و یکپارچه تهیه شود.   

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین خاطرنشان کرد: پس از تهیه طرح و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به محض ابلاغ نقشه‌ها، عملیات اجرایی آغاز و در بازه زمانی مشخص که وابسطه به ماهیت کار است، بافت تاریخی صیانت و احیا می‌شود.