شناسهٔ خبر: 11969 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت؛

استفاده ازمزيت‌های راه‌آهن در كريدورهای بين‌المللی

قطار معاون بهره‌برداری و سير وحركت راه آهن حمايت از بخش خصوصی٬ بكارگيری فناوری‌های جديد اطلاعاتی و سيستم‌های مديريتی كارآمد و همچنين ارتقاء نظام بازرگانی و بهره‌برداری با اتخاذ روش‌های مشتری‌مداری و افزايش نظم را از جمله اقدامات راه‌آهن در جهت توسعه ترانزيت ريلی برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حسين عاشوري، معاون بهره برداري و سير وحركت راه آهن با بيان اينكه افزايش حمل و نقل ريلي از اهداف كلان اقتصادي كشور است٬ گفت: در همين راستا حمل و نقل بين المللي به ويژه بسط و توسعه ترانزيت ريلي از اهميت و جايگاه خاصي در شركت راه آهن است برخوردار است .

وي افزود: راه آهن در بخش بارترانزيت در سال گذشته با رشد ۵۲ درصدي و در ۵ ماه اول امسال با رشد ۹۵ درصدي همراه بوده و اين اقبال به جهت موقعيت ممتاز كشور در حوزه ترانزيت بوده است.

به گفته عاشوري وجود مزيت هاي منابع انساني ، منابع انرژي ، ذخاير معدني، موقعيت جغرافيايي را مدنظر قرار داد و گفت: در كناراين مزيت ها قرار گرفتن در مركز خاورميانه جديد مابين آسياي شرقي ، شبه قاره هند و اروپا ، همسايگي با كشورهاي CIS و دسترسي به آبهاي آزاد ، ا زجمله مزيت هايي است كه مي تواند رشد ترانزيت را به همراه داشته باشد.

وي با تاكيد بر اهميت ايران به واسطه پتانسيل بالا در حمل و نقل بين المللي تصريح كرد:از اين جهت بهره برداري بهينه و حداكثري از ظرفيت كريدور هاي ترانزيت ريلي از عوامل مهم و تاثير گذار بر جذب محمولات ، تعيين ميزان تعرفه و هزينه هاي مربوط به آن است.

معاون بهره برداري و سير وحركت راه آهن نگاه ويژه مسئولين راه آهن در فراهم آوردن راههاي جذب هرچه بيشتر بارداخلي و ترانزيت را مدنظرقرار داد و گفت: ثابت نگه داشتن تعرفه حمل بار و تخفيفات در نظر گرفته شده در جذب محمولات ترانزيت ريلي نكته حائز اهميتي است و تاكنون مطالعاتي براي كاهش هزينه هاي توقف واگنها با رويكرد مشتري مداري انجام شده كه ضمن عارضه يابي، در صورتي كه توقف واگنها متوجه عملكرد شركتها نباشد قطعا هزينه اي نيز از اين محل به ايشان تحميل نخواهد شد.

معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن تصريح كرد: در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي و استفاده ازمزيت هاي راه آهن به جهت قرار گرفتن در كريدورهاي بين المللي ، برنامه ريزي هايي در را ه آهن انجام شده است كه مي توان به حمايت از بخش خصوصي ( فورواردرها ) به عنوان بازوي اجرايي توسعه ترانزيت ، تعامل با صاحبان بار و مديران راه آهن هاي مناطق ، ارتقاء بهره‌وري و توسعه نيروي انساني ونيز بكارگيري فن‌آوريهاي جديد اطلاعاتي در زمينه رهگيري واگن ها ، كنترل مكانيزه واگن ها در مرزها و سيستمهاي مديريتي كارآمداشاره كرد.

عاشوري ارتقاء نظام بازرگاني و بهره‌برداري راه‌آهن با اتخاذ روشهاي مشتري‌ مداري و افزايش نظم و انضباط و اطمينان از رسيدن به موقع واگنها وهم چنين افزايش هماهنگي‌ بين ادارات كل راه آهن مناطق براي تسهيل حمل‌ونقل ترانزيت ريلي از ديگر برنامه هاي راه آهن براي توسعه فعاليت هاي راه آهن برشمرد.

وي برقراري قطارهاي برنامه اي و كاهش توقفات در مبادي ورودي و مراكز تخليه را گامي مهم در افزايش سرعت قطارها و افزايش بهره‌وري راه آهن با استفاده بهينه از ظرفيت خطوط و افزايش جذابيت حمل محمولات ذكر كرد.

نظر شما