شناسهٔ خبر: 12034 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مسیر و تونل‌های استان خراسان رضوی مطرح کرد:

بهره‌برداری از مسیر ترانزینی درگز- کبکان- قوچان ظرف‌مدت ۴۲ ماه / پایانه ۱۶ هکتاری لطف‌آباد به لجستیک پارک ایران تبدیل می‌شود/ آمادگی ترکمنستان برای همکاری در حوزه ترانزیتی با ایران

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی در آغاز عملیات اجرایی مسیر و تونل‌های قطعه ۲ محور درگز- کبکان- قوچان در استان خراسان رضوی با اعلام بهره برداری از این پروژه عمرانی ظرف ۴۲ ماه از تبدیل پایانه ۱۶ هکتاری لطف آباد به عنوان لجستیک پارک و احداث مسیر کویر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر روز گذشته (۲۶ شهریورماه) عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید خود از طرح‌های استان خراسان رضوی و آغاز احداث عملیات اجرایی قطعه ۲ مسیر و تونل های محور درگز- کبکان- قوچان گفت: منطقه درگز به عنوان یکی از شهرهای بسیار مهم در حوزه تمدنی خراسان بزرگ نقشی بسیار مهم در وضعیت کنونی ایران ما دارد. قطعا ما به عنوان ایرانی مدیون زحمات پیشینیان خود در این منطقه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته‌ که نقش ایران در امنیت و پیوستگی منطقه حائز اهمیت و این مسئولیت در نقاط مرزی بیشتر نمود دارد، افزود: توجه به مناطقی همچون درگز در خراسان بزرگ تنها مربوط به اقدامات عمرانی نیست که دربرگیرنده سایر ویژگی‌های این منطقه و بهره برداری از آنها می‌شود. بنابراین با این دیدگاه اگر به محورها و شاهراه‌های خراسان بزرگ بازگردیم به دو هدف عمده یعنی تامین امنیت ملی و توسعه و گسترش امنیت منطقه دست پیدا می‌کنیم.

آخوندی ضمن تاکید بر داشتن نگاهی عمیق به نقش ترانزیتی مسیر و تونل در حال احداث اشاره کرد و گفت: گردنه الله اکبر از مرتفع‌ترین نقاط خراسان است و داشتن راهی از بین این منطقه کوهستانی شرایط مبادلات کالا را تقویت کرده و علاوه بر آن به افزایش مبادلات فرهنگی از طریق جذب گردشگر می‌انجامد.

وی ادامه داد: بهره برداری از مسیر و تونل قطعه ۲ محور درگز- کبکان- قوچان آثار گسترده ای در اقتصاد کشور به جای می‌گذارد و با کامل شدن آن در ۴۲ ماه آینده مسیر مبادله کالا بین ایران، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و آسیای میانه مهیا می‌شود. بنابراین اگر این پروژه را در مجموعه اندیشه احیای تمدنی خراسان بزرگ در نظر بگیریم آن زمان است که اهمیت و ارزش آن بیش از گذشته نمایان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هنوز هم در دنیا توجه به حوزه‌های تمدنی حائز اهمیت است با ارایه نمونه‌ای، گفت: در کشور چین بزرگ‌ترین اندیشه احیای تمدن و همگامی آن با توسعه و آبادانی احیای راه ابریشم است. زیرا چینی‌ها می‌دانند که حوزه‌های تمدنی و ارتباطات تاریخی به صورت تصادفی شکل نگرفتند و محصول تفکر و خرد جمعی پیشینیان است.

آخوندی تاکید کرد: در بستر توسعه بهترین علائم برای ایران علاوه بر امنیت و توسعه آن پاسداشت میراث تمدنی سرزمین است.  

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیر مهم ترانزیتی کشور؛ کوه‌های الله اکبر در ایران به آسیای میانه از پروژه های قابل بهره‌برداری دیگری همچون ایجاد مسیری از کویر کوه در منطقه دهلران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از جمله پروژه‌های مهم دیگر در حوزه راهسازی و بهسازی، احداث مسیری از کویر کوه در منطقه دهلران است که در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

آخوندی عملیات اجرایی مسیر و تونل‌های قطعه ۲ محور درگز- کبکان- قوچان را از پروژه های مهمی عنوان کرد که به صورت مستقیم با نظارت وی دنبال شد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم این پروژه ظرف مدت ۴۲ ماه معین شده در قرارداد به پایان برسد. این محور یکی از مسیرهای مهمی است که علاوه بر صرفه جوبی در زمان و کاهش مدت زمان سفر به کاهش مصرف سوخت منجر می‌شود. با توجه به اجرای عملیات آزادراه مشهد- قوچان که در حال اجرا است فاصله درگز تا مشهد را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

آمادگی ترکمنستان برای قرارداد همکاری با ایران

آخوندی همچنین به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای تمامی دستگاه ها اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یکی از محورها توسعه ترانزیت است که در ترکمنستان با توجه به مذاکراتی که در حال انجام است این کشور آمادگی خود را برای تردد در مرز باجگیران اعلام کرده و قرار است قراردادی با ترکمنستان در این باره منعقد شود. همچنین اندیشه من این است که پایانه ۱۶ هکتاری لطف آباد را به عنوان لجستیک پارک به پایگاه حمل و نقل مهم ایران تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی راه آهن شمال ایران از مشهد به گرگان را که در حال اجراست و از قوچان نیز می‌گذرد یکی از راه‌های مهم این منطقه برشمرد و افزود: طبیعت سرشار و زیبای منطقه درگز و وجود سه رودخانه که در تمامی فصول آب دارد از ویژگی‌های مهم این منطقه است که می تواند در رونق صنعت گردشگری در کشور منجر شود.

وی در پایان گفت: وظیفه من به عنوان وزیر راه و شهرسازی عمران و توسعه تمامی مناطق کشور است. /

نظر شما