شناسهٔ خبر: 12035 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران در استان خراسان‌رضوی مطرح کرد:

کاهش ۶۵ کیلومتری مسیر سفر در جاده درگز- قوچان/ افزایش ایمنی راه ترانزیتی مشهد- لطف‌آباد

دستور مساعد وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی تونل‌های محور درگز – دوغایی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به خراسان رضوی و آغاز عملیات احداث مسیر و تونل‌های قطعه ۲ محور درگز- کبکان- قوچان با تاکید بر نقش ترانزیتی راه‌های این منطقه از کاهش ۶۵ کیلومتری مسیر سفر در جاده درگز- قوچان خبر داد و گفت: مسیر ترانزیتی مشهد- لطف‌آباد ایمن‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر روز گذشته-۲۶ شهریورماه- عباس آخوندی در سفر به استان خراسان رضوی و آغاز عملیات اجرایی احداث مسیر و تونل‌های قطعه ۲ محورهای درگز-کبکان- قوچان در جمع خبرنگاران حاضر شد و در بیان چگونگی تامین منابع مالی پروژه‌های ریلی با توجه به باز شدن فضای کشور برای قراردادهای همکاری اقتصادی مشترک، گفت: برای قطار سریع تهران- مشهد و مشهد-گرگان مذاکرات خوبی در حال انجام است و پیش‌بینی‌ها از رضایت دو طرف برای عقد قرارداد حکایت دارند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان دلایل سفر خود به خراسان رضوی گفت: پایانه لطف‌آباد یکی از پایانه‌های بسیار مهم مرزی ما است که در حال حاضر روزانه بیش از ۲۰۰ وسیله نقلیه از ایران به ترکمنستان و همین تعداد از ترکمنستان وارد ایران می‌شود. همچنین سهولت ارتباط در این مسیر ترانزیتی که دارای سابقه تمدنی خراسان بزرگ است و ارتباطات بسیار گسترده‌ای نیز بین اقوام آن وجود دارد نکته بسیار مهمی است.

آخوندی افزود: در حال حاضر مسیر درگز تا قوچان در حدود ۱۵۰ کیلومتر است که از وضعیت خوبی برخوردار نیست و بیشتر یک جاده فرعی به شمار می‌رود. به همین خاطر و برای سهولت در ارتباط، کاهش زمان سفر و کاهش مصرف سوخت مسیر جدیدی را از دوغایی به درگز و لطف آباد طراحی کردیم. همچنین این مسیر ۱۵۰ کیلومتری در پروژه جدید در ۸۵ کیلومتر طی می‌شود.

به گفته آخوندی، از آنجاییکه این مسیر باید از درون گردنه الله اکبر عبور کند چیزی در حدود ۴ کیلومتر تونل داریم که تونل سوم بیش از ۳ هزارمتر طول دارد و بزرگترین تونل در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز عملیات اجرایی این پروژه، پروژه آزادراه قوچان به سمت مشهد را نیز پیگیری می‌کنیم که به تصویب هیات‌وزیران رسیده است و امیدوارم در یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن نیز شروع شود. بنابراین با انجام این پروژه‌ها ما یک مسیر بسیار روان و باسطح خدمت بالا بین مشهد تا لطف‌آباد خواهیم داشت که این مسیر ترانزیتی افزون بر اینکه بیش از ۶۵ کیلومتر کوتاه می‌شود از جهت سطح خدمات افزایش پیدا می‌کند. همچنین از جهت زمان کسانیکه قصد طی مسیر را در این راه دارند بیش از دو ساعت کاهش زمان خواهند داشت که در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی این پروژه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

آخوندی گفت: در حال حاضر تردد کنندگان در مسیر قوچان به مشهد باید در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متر بالا بروند که با احداث این تونل ها سطح ارتفاع در حدود ۴۰۰ متر کاهش پیدا می کند که همه این اقدامات در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی اثرات درازمدت بسیار خوبی دارد.

وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل تسریع در اجرایی شدن این پروژه را نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: امیدواریم ظرف ۳ تا ۴ سال این پروژه به بهره برداری برسد. همچنین اجرای این پروژه با توجه به اهمیت و نقشی که در احیای حوزه تمدنی و افزایش سطح زندگی مردم منطقه دارد از سال ۸۰ محل بحث بود که در حال حاضر به نتیجه رسید.

آخوندی مسیریابی و انتخاب طراحی تونل را با مشورت از مشاوران ارشد این حوزه عنوان کرد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار اجرای پروژه را برعهده گرفته است. همچنین برای سال جاری منابع خوبی برای اجرای آن تامین شده است که امیدواریم با سرعت خوب کار پیش برود.

بنا بر این گزارش، در سفر روز گذشته عباس آخوندی به خراسان رضوی، معاونان وی، محمدزاده نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی استان وی را همراهی می کردند./

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۰۰:۲۳مریم 0 2

    سلام . توروخدا این پیام رو به گوش مسئولان برسونید . به خاطر جاده ی خطرناک درگز تا به حال تعدادی از عزیزانمون رو از دست دادیم . خواهش می کنم یک خط راه آهن و قطار واسه مشهد به درگز و برعکس بذارید . 
                                

نظر شما