شناسهٔ خبر: 121571 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

بی‌توجهی به روبرو علت ۶۰درصد تصادفات جاده‌ای در قزوین است

حق لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین بر اساس آمارهای استخراج شده از پلیس راه بی توجهی به روبرو علت ۶۰درصد از تصادفات جاده ای در این استان طی سال جاری بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین، جواد حق‌لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های این استان با ارائه تحلیلی از تصادفات رانندگی در استان طی سال جاری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۴۲۷تصادف در راه های استان قزوین به ثبت رسیده که ۱۲۸۲ مورد آن مربوط به تصادفات جرحی و ۱۴۵مورد تصادفات منجر به فوت بوده است.

وی اضافه کرد: علت ۶۰درصد این حوادث بی توجهی به جلو ناشی از خواب‌آلودگی و یا استفاده از تلفن همراه است از این رو لازم است با همکاری دستگاه های مربوط در خصوص آموزش و فرهنگ سازی رعایت نکات ایمنی بین مردم برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.

حق‌لطفی ادامه داد: برخلاف گذشته که ساعات تصادفات رانندگی بیشتر در وقت‌های بین ساعت ۲۰ تا ۲۴ بود اکنون این زمان به ساعت ۱۵ تا ۱۹ تغییر یافته است.

وی گفت: خرداد امسال با ابلاغ دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف به استان‌ها، تیمی از کارکنان راهداری با هدف جمع‌آوری اطلاعات نقاط دارای تصادف استان در قرارگاه پلیس راه تشکیل شد و ۴هزار کروکی نقاط دارای تصادف را در بازه زمانی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰در سامانهRMS ثبت کرد که پس از تحلیل آن در کارگروه تعیین و اولویت بندی نقاط پرتصادف راه های کشور ۱۱ نقطه پرتصادف در سطح راه های استان شناسایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: تا پایان سال جاری این نقاط آشکارسازی و در سال ۱۴۰۲ با ابلاغ اعتبار اصلاح و رفع می شود.

حق‌لطفی در ادامه از برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات برای اجرای طرح راهداری زمستانی خبر داد و گفت: این طرح از هفته جاری با برگزاری رزمایش زمستانی دستگاه‌های امدادی و انتظامی و با مشارکت حدود ۳۰۰ راهدار در ۲۶راهدارخانه استان قزوین به طور رسمی آغاز خواهد شد.

وی درخصوص اولویت بازگشایی راه‌ها در ایام بارش برف نیز یادآور شد: خدمات و عملیات راهداری زمستانی بر اساس اولویت در راه های شریانی و اصلی همزمان با شروع بارش برف انجام می شود و پس از قطع بارش و بازگشایی کامل راه های شریانی‌ برای بازگشایی راه های روستایی مسدود شده اقدام می‌شود.

حق‌لطفی از بخشداران و دهیاران شهرستان‌ها خواست با در نظر گرفتن امکانات، مقررات و اعتبارات مورد نیاز به عملیات امدادرسانی و بازگشایی راه‌ها با همکاران این اداره کل و سایر ارگان‌های امدادی تعامل داشته باشند و با اطلاع‌رسانی به موقع به اهالی روستاها و شهرهای مناطق برف‌گیر در خصوص ذخیره سازی و سوخت، آذوقه و اعمال محدودیت‌های ترافیکی ناشی از شرایط جوی اقدام کنند.

مدیرکل راهد اری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: برای حفظ ایمنی ترددکنندگان در مسیرهای منتهی به مناطق برف گیر، تردد در راه‌های روستایی و فرعی در فصل زمستان صرفا با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.