شناسهٔ خبر: 121577 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ذوالنوری نماینده مردم قمدر مجلس شورای اسلامی؛

تأمین آب مهمترین مشکل ویلایی سازی طرح نهضت ملی مسکن در قم است

آغاز عملیات اجرایی 560 هکتاری قم نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مشکل تأمین آب شرب را مهمترین مانع ویلایی سازی در طرح نهضت ملی مسکن قم برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری  در خصوص آخرین تصمیم استان در زمینه طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در منطقه ۵۶۰ هکتاری که اخیراً به محدوده شهری قم اضافه شده و برای ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است با احتساب ساخت و ساز به صورت آپارتمانی ۵ طبقه حداقل می‌توان، ۳۵ تا ۴۲ هزار نفر را خانه دار کرد؛ اما اگر ساخت و سازها به صورت ویلایی در قطعات ۱۸۰ متری صورت گیرد، در این صورت فقط برای ۱۴ هزار نفر می‌توان خانه ساخت و در واقع برای یک سوم متقاضیان زمین تأمین می‌شود.
نماینده قم در خانه ملت بیان داشت: در قم زمین برای ساخت مسکن وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم، چرا که زمین‌های قم برای کشاورزی مناسب نیست که این نگرانی وجود داشته باشد؛ اما تنها مشکلی که با آن مواجه هستیم موضوع تأمین آب است.
وی گفت: اگر ساختمان‌ها به صورت ویلایی باشد، ممکن است افراد باغچه‌ای گوشه حیاط ایجاد کنند و از سویی دیگر پارکینگ‌ها به صورت غیر مسقف است که با شرایط جوی قم که با پدیده گردوغبار و ریزگرد مواجه هستیم؛ این امر ممکن است شستشوی حیاط و یا خودرو را افزایش داده و مصرف آب بالا رود.
حجت الاسلام ذوالنوری افزود: برخی کارشناسان معتقدند می‌توان مشکل آب را با ایجاد سیستم تصفیه حل کرد و آب‌های غیر نجس همانند ظرفشویی و حمام را در خانه تصفیه کرد و به چرخه مصرف برای شستشو بازگردند که البته در این صورت باید منبع ایجاد و سیستم تصفیه نیز تعبیه کرد که این امر باعث بالا بردن هزینه تمام شده مسکن در روش ویلایی سازی می‌شود و از طرفی برخی‌ها این آب را نجس می‌دانند و از نظر فرهنگی استفاده از آن را قبول ندارند.
امسال کیفیت آب شرب قم کاهش داشت
وی با اشاره به مشکلات آبی استان قم در سال جاری نیز بیان داشت: از ابتدای امسال قم دچار مشکل کم آبی بود و تماس‌های متعددی از شهروندان داشتیم که مناطق بسیاری از قم کیفیت آب شرب آنان کاهش یافته است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آب یا از طریق نزولات آسمانی و یا از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود که در این سال‌های اخیر سفره‌های آب زیر زمینی قم به شدت کاهش یافته و نزولات آسمانی نیز هر سال کمتر می‌شود.
وی ادامه داد: روش سوم تأمین آب، انتقال آب از خارج استان است که این امر نیز فقط از سرشاخه‌های دز و سدکوچری امکان پذیر است و سایر فرضیه‌ها همانند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان فعلاً امکان ندارد.
حجت الاسلام ذوالنوری گفت: امروز استان‌های بسیاری برای تأمین آب شرب دچار مشکل هستند و چالش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و دولت نیز می‌گوید آب موضوع ملی است و باید به درخواست همه استان‌ها برای دسترسی به آب شرب پاسخ داد و فقط نمی‌توان یک استان را در نظر گرفت.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود قم در سال ۱۴۰۴ با بحران آب مواجه باشد و این چالش وجود دارد که اگر طرح نهضت ملی مسکن ویلایی ساخته شود؛ برای تأمین آب آنچه کاری باید انجام داد که اگر در تأمین آب مشکلی نداشته باشیم مجموعه استان موافق ویلایی سازی طرح نهضت ملی مسکن در قم هستند.