شناسهٔ خبر: 122990 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری:

بافت‌های فرسوده شهری امکان بسیار خوبی برای تامین مسکن است

نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در شهر کاشان -اصفهان مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری گفت: هر یک واحد فرسوده‌ای که نوسازی می‌شود می‌تواند دو برابر آن را وارد چرخه تولید مسکن کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ در دومین روز از پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی»، نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در شهر کاشان همزمان با دیگر شهرهای کشور در محل شهرداری این شهر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.  

زهرا اسکندری مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در این جلسه اظهار کرد: هدف از این نشست تخصصی، استفاده از تجربه زلزله بم، توجه جدی‌تر به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تنظیم برنامه‌های این حوزه به شیوه عملیاتی است.  

وی با اشاره به مواجه بودن کشور ایران با مسائل بحران‌های طبیعی اذعان داشت: برای این موضوع نیاز به برنامه مشخصی است.  

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری با بیان اینکه در کشور چهار گونه بافت مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور موجود است گفت: این بافت‌ها غیررسمی، تاریخی، فرسوده و محدوده‌های ساخته شده در قسمت‌های پرخطر را شامل می‌شود.  

وی عنوان کرد: از نظر تراکم جمعیتی براساس مطالعات انجام شده تا زمان جمع بندی، در بافت فرسوده حدود ۱۱ میلیون نفر، در بافت تاریخی حدود سه میلیون نفر و در سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز حدود هفت میلیون نفر، ساکن هستند.  

اسکندری بیان داشت: ساکنین در این مناطق ۳۳ درصد از جمعیت‌ شهرها را در بر می‌گیرند همچنین ۲۳ درصد مساحت شهرها جزء مناطق ناکارآمد است.  

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد از ابنیه در شهرها ناپایدار هستند گفت: در هر گونه‌ای از بافت احتیاج به سیاست‌های خاصی برای اقدام است.   

مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری اذعان داشت: در رابطه با بافت‌فرسوده شهری نیاز به سیاست‌گذاری توام با ابتکار، شجاعت و جرعت است لذا از سنوات قبل به این موضوع ورود پیدا کردیم.  

وی با بیان اینکه کاشان در حوزه بافت تاریخی توفیقاتی داشته است تصریح کرد: این شهرستان در زمینه سامان دادن به اسکان غیررسمی و ساماندهی به بافت‌های فرسوده احتیاج به کار بسیار زیادی دارد.  

اسکندری افزود: این اقدام، کاری چند وجهی است که می‌بایست به تمامی بخش‌ها توجه شود تا با مشکل مواجه نشود.  

وی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده امکان بسیار خوبی برای تامین مسکن است گفت: هر یک واحد فرسوده‌ای که نوسازی می‌شود می‌توان دو برابر آن واحد را وارد چرخه تولید مسکن کرد.  

 مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در خصوص وام نوسازی مسکن خاطرنشان کرد: این تسهیلات برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.