شناسهٔ خبر: 123006 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه وشهرسازی جنوب کرمان اعلام کرد؛

برگزاری همایش بم سفیرنوسازی برای ایران قوی درجنوب کرمان

جنوب کرمان همایش باز آفرینی شهری مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از برگزاری "همایش بم سفیر نوسازی برای ایران قوی " همزمان با روز ایمنی و بهره گیری از آموزه های زلزله بم در شهر جیرفت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( جنوب کرمان)، محمد ساردویی مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در این همایش بیان کرد: باتوجه به ناپایداری وعدم مقاومت کافی برای ساختمان های مسکونی در زلزله بم و خسارت های عمده ای که به ساختمان های این شهر بر اثر زلزله وارد شد، متاسفانه جان تعداد زیادی از هم استانی های عزیزمان گرفته شد هم چنین باتوجه به اعلام قبلی  و بزرگداشت روز ایمنی در برابر زلزله وکاهش اثرات بلایای طبیعی ،رخداد زلزله بم ،برای بهره گیری از آموزه های زلزله بم،این همایش برگزار شده است.

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری شهرداری های شهرهای کشور نسبت به برگزاری همایشی تحت عنوان " بم سفیر نوسازی برای ایران قوی " با حضور سفیرانی از شهر بم و شرکت بازآفرینی شهری ایران همزمان در100 شهرکشور این همایش  همراه نشست های تخصصی وبازدید از محله های هدف طرح بازآفرینی شهری برگزار می کند

ساردویی افزود: بازآفرینی شهری و تاب آوری شهرها پیش از بروز شرایط بحرانی بسیارمهم بوده و باید مورد توجه مهندسین و دست اندر کاران ساخت و ساز باشد.  پس باید همیشه آمادگی داشته باشیم تا بتوانیم کارهای پیشگیرانه لازم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید درااجرای قوانین ساخت و ساز دقت لازم صورت پذیردافزود:می توان با پرداختن به بازآفرینی قسمت قدیمی تر شهر های جنوب کرمان و با در نظر گرفتن تسهیلات برای بازآفرینی، خدمات قابل توجهی به مردم ارائه داد.

ساردویی بیان کرد: آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز و انجام اموری که باعث تشویق مردم برای بازگشت مردم به محلات قدیمی می شود باید در برنامه ها لحاظ شود.

فرماندار جیرفت نیز در این همایش با اشاره به سکونت گاههای غیر رسمی گفت: معمولا رخدادهای طبیعی در نقاط ناکارآمد، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت های فرسوده و تاریخی آسیب بیشتری میرساند و ما شاهدیم که افراد ساکن در این سکونتگاهها قشر کم درآمد جامعه هستند که باید از سوی دولت کمک شوند.

وی با بیان  کرد: توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است.

در این همایش فرهاد اکرامی مدیرکل حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیاست بیان کرد : ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطر این بلایا قرار دارند.

وی افزود: ۴۹ درصد بناهای کشور معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای کشور ناپایدار است که از سال ۱۳۸۴ توانستیم ۲۱۰ هزار بنای ناکارآمد را بهبود ببخشیم.

تورج امیر افضلی شهر دار جیرفت در این همایش اظهار کرد: اولویت شهرداری جیرفت توجه به مناطق و محله‌های کمتر توسعه یافته است و در همین راستا تمام تلاش مجموعه شهرداری اجرای پروژه‌های زیرساختی در این مناطق است وبا اجرای طرح باز آفرینی شهری خیلی از مشکلات شهری حل خواهد شد.

در پایان این همایش معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی جنوب کرمان با ارائه ی گزارشی از وضعیت بازآفرینی شهری در جنوب کرمان بیان کرد : ۱۸ درصد مساحت شهرها در جنوب کرمان دارای بافت‌های ناکارآمد است و ۲۶ درصد جمعیت در این بخش‌ها زندگی می‌کنند.

پیمان توکلی گفت:  ۶۵ درصد ساختمان های جنوب استان کرمان ناکارآمد و در حوادث طبیعی بسیار آسیب پذیر است که شهرهای منوجان و جیرفت بیشترین ناکارآمدی دارا هستند.