شناسهٔ خبر: 123018 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

اقدام نوآورانه و افزایش مشارکت شهرداری‌ها برای بن‌بست شکنی نوسازی بافت‌های فرسوده

مهرداد بذرپاش عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن با تقویت و تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده، جبران می‌شود؛ بر سهم قابل توجه این بخش در تولید مسکن تأکید کرد و گفت: راهبرد وزارت راه و شهرسازی افزایش میزان مشارکت شهرداری‌ها و انجام اقدامات نوآورانه برای بن‌بست شکنی نوسازی بافت های فرسوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۵ دی ماه مصادف با سالروز زلزله بم و روز ایمنی و کاهش مخاطرات طبیعی در آیین پایانی پویش بزرگ «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» به بیان بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارتخانه در خصوص مسکن و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری حادثه تلخ زلزله بم در ۵ دی‌ماه ۱۳۸۲ و مسئولیتی که همزمان در شهرداری تهران داشت و از نزدیک به عنوان گروه‌های امدادرسانی در محل حادثه حضور بهم رسانده بود، گفت: از نزدیک پرپر شدن مردم را در زلزله بم که اتفاق نامبارکی بود شاهد بودم. این حادثه هیچوقت از ذهن مردم بم و مردم ایران پاک نخواهد شد. در آن حادثه بیش از ۳۴ هزار نفر جان خود را به دلیل انجام ندادن تمهیداتی که می‌شد پیش‌تر انجام داد از دست دادند. بنابراین باید با درس گرفتن از این حادثه جلوی خسارات بزرگ را بگیریم که هنوز این اتفاق به طور محقق نشده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن علو درجات برای تمامی درگذشتگان زلزله بم گفت: اجلاس "سفیران نوسازی بم برای ایران قوی" یک حرکت و نمادی قابل توجه است. بعد از زلزله بم بخش عمده ای از ساختمان های ویران شده از نو احداث شد و نوسازی و بهسازی شد که این حرکت باید الگویی برای سایر نقاط کشور بشود تا بدانیم که حادثه بم حادثه‌ای دور نیست و می‌تواند در سایر نقاط کشور نیز حادث شود و باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه مناسب در همکاری مردم و مسئولان انجام شود.

وی با اشاره به رخداد زلزله طبس در سال‌های پیش از زلزله بم و حادثه های مشابه در سال های بعد از آن تصریح کرد: باید اقدامات پیشگیرانه در سرلوحه کارها و فعالیت‌ها قرار بگیرد تا شاهد تکرار این تجربیات تلخ نباشیم.

نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار همواره در دستور کار باشد

بذرپاش با تاکید بر اینکه هیچوقت برای تجریه گرفتن و تجربه آموختن دیر نیست، توضیح داد: بازسازی بم به عنوان حرکتی نهضتی و اجتماعی بسیار امر خوبی است و لازم است حرکت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار به عنوان نهضت و حرکتی پایدار همواره در دستور کار باشد و تا وقتی که حتی یک بافت ناپایدار  شهری نداشته باشیم این کار باید ادامه یابد.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: نقطه رهایی اینکار و حرکت جنبشی این است که در تمامی محافل بتوانیم این موضوع را مطرح کنیم که با شروع و تداوم این نهضت دیگر بافت فرسوده ای در کشور نداریم و بتوانیم تصریح کنیم که این حرکت به سرانجام خود رسیده است.

جبران عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن با تقویت و تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده

بذرپاش در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید مسکن داشته باشد که این موضوع باید مورد توجه و تاکید باشد همچنانکه قانونگذار و دولت نیز برای ما این موضوع را تکلیف کرده است و نیاز بازار و جامعه تولید مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌ها و نیاز انباشته‌ای است که سال‌های سال ایجاد شده است. این نیاز انباشته مسکن و عقب‌ماندگی ها منجر شد تا به ویژه در کلانشهرها سبب افزایش قیمت باشیم که باید هرچه سریعتر جبران شود.

تقویت تولید مسکن در بافت‌های فرسوده با نوسازی و بهسازی

وی ادامه داد: ما از مسیرهای مختلفی این موضوع را دنبال می‌کنیم که یکی از حوزه های تمرکز ما تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری و روستایی است. یکی از روش‌های تولید مسکن که هم سهل‌الوصول‌ترین روش است و هم مشکلات روش های دیگر را ندارد تولید مسکن در همین بافت‌هاست که داری خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب هستند که با نوسازی دنبال خواهد شد. بدین معنا تولید مسکن در این بافت‌ها هم هزینه کمتری برای کشور به دنبال دارد و هم سریعتر به تولید مسکن و انتفاع مردم منجر می‌شود.

رونق نوسازی علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌های مسکن منجر به نجات جامعه خواهد شد

بذرپاش تقویت تولید مسکن در بافت های فرسوده را با نوسازی و بهسازی را به عنوان مزیت اصلی است برشمرد و توضیح داد: تولید مسکن در بافت های فرسوده کمک کننده به نهضت ملی تولید مسکن مردمی است و توجه به بافت‌های فرسوده می‌تواند تسریع و محقق کننده این مهم باشد. همچنین باید توجه داشته باشیم که نوسازی بافت های فرسوده و استفاده از این بافت‌ها برای تولید مسکن مقاوم و پایدار منجر به نجات جامعه خواهد شد.

نوسازی بافت های فرسوده در گرو عزم ملی و استانی و همکاری همه دستگاه‌هاست

وزیر راه و شهرسازی گفت: مرگ عزیزان در حوادث طبیعی همچون زلزله تکان‌دهنده است و چنانچه بخواهیم این اهمیت را در برنامه ها و اقدام ها نشان بدهیم باید همگی در این راه خدمت‌رسانی کنیم و یادمان باشد که اینکار فقط وظیفه دولت و وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه عزم ملی را در تمامی عرصه‌ها می‌طلبد. بدین معنا تمامی استانداران و فرمانداران در این مورد وظیفه دارند. وقتی مطرح می‌کنیم که نوسازی بافت‌های فرسوده برای ایران قوی که حرکتی جنبشی و الگوست نیازمند همکاری همگی دستگاه‌ها و ارگان‌ها در سطح ملی و استانی است.

در نوسازی بافت‌های فرسوده و رونق تولید مسکن باید نوآورانه بن‌بست شکنی کنیم

وی تاکید کرد: در نوسازی بافت های فرسوده و رونق تولید مسکن باید نوآورانه بن‌بست شکنی کنیم و اگر بخواهیم از کمبودها و بن‌بست‌ها صحبت کنیم راه به جایی نمی‌بریم. هنرمان این است که از روش های مختلف بن بست شکنی کنیم.  

رویکرد دولت سیزدهم مردمی ‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت های مردمی در نوسازی بافت‌های فرسوده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش مسکن، تولید مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده جهت‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی کامل روشن است، تصریح کرد: مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و  غیردولتی اولین راهکار است. در این بخش بسیاری از انبوه‌سازان و انجمن های مردم نهاد تمایل دارند در این بخش همکاری و مشارکت داشته باشند. تعداد پروانه‌هایی که در یکسال گذشته در بافت های فرسوده صادر شده، موید این مطلب است که ما به عنوان تنظیم گر و سیاستگذار وظیفه ارایه مشوق‌های مرتب، به روز، مبتکرانه را داریم. هرجا نیاز به اصلاح قانون باشد می توانیم در احکام برنامه توسعه و قانون بودجه سال آینده انجام دهیم.

نوسازی بافت‌های فرسوده با اصلاح قوانین تقویت می‌شود

بذرپاش با تاکید مجدد بر اینکه مردمی کردن رونق تولید مسکن به ویژه در بافت‌های فرسوده رویکرد اصلی دولت سیزدهم است گفت: ما شهرداری ها را در نوسازی بافت های فرسوده به عنوان شرکای استراتژیک می‌شناسیم. شهرداری‌ها یکی از تکالیف قانونی شان پایدارسازی بافت های فرسوده و اصلاح این بافت هاست که در قانون شهرداری‌ها نیز مصوب شده است. غیر از وظیفه قانونی ما به عنوان دولت در کنار شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی حضور داریم و از آنها حمایت لازم را خواهیم داشت.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: شهرداری‌ها فعال‌تر از گذشته هم در تولید مسکن در بافت‌های فرسوده مشارکت داشته باشند و با ابزارهای قانونی به نوسازی بافت های فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت راه و شهرسازی سرعت لازم را بدهند.

میزان مشارکت شهرداری‌ها در نوسازی‌ بافت‌های فرسوده تقویت شود

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از شهرداری‌ها کارهای خوبی انجام داده‌اند که معرفی و تقدیر خواهند شد که باید میزان مشارکت شهرداری‌ها تقویت شود.

ایجاد شبکه منسجم ستادهای بازآفرینی شهری

بذرپاش با تاکید بر اینکه ستاد بازآفرینی شهری ایران به عنوان قرارگاه محسوب می‌شود گفت: باید انسجام، فعال‌سازی و شبکه منسجمی از ستادهای بازآفرینی شهری در استان‌ها و مرکز تشکیل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در یکسال گذشته اقدامات خوبی در ستادهای بازآفرینی شهری ایران انجام شد که خود منجر به رونق افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی در بافت های فرسوده شد که از جمله آنها می‌توان به تسهیل در صدور پروانه ساختمانی تا ۵۰ درصد و در برخی مناطق تا ۸۵ درصد اشاره کرد که این مکانیزم‌های تشویقی بسیار کمک‌کننده است و مردم را برای تخریب و نوسازی ترغیب می‌کنند. همچنین شاهد هستیم که تخریب و نوسازی‌ها به ویژه در شهرهای کوچک سرعت گرفته است.

افزایش تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده برای سال آتی  در دستور کار است

بذرپاش ادامه داد: تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت که در قالب تبصره ۱۸ برای نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار ارایه می‌شود شامل تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران، ۴۰۰ میلیون تومانی در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومانی در مراکز استان‌ها و ۳۰۰ میلیون تومانی در سایر شهرهاست که تا ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود که اینها مشوق‌هایی مناسبی است که برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است. در برنامه است تا این تسهیلات در بودجه سال آینده بهبود پیدا کند و در حکم برنامه نیز احکام مناسب‌تری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اتفاق خوبی نیز رخ داده و آن نیز ارایه مشوق‌های شهرسازانه بود. در بسیاری از بافت هایی که باید به واسطه کوچکی ملک تجمیع انجام می‌شد رضایت ساکنان بافت‌ها را در پی داشت. گره کار در این بافت اختلافاتی بود که ساکنان بافت ها داشتند و به نوسازی تمایل نداشتند که ناپایداری در بافت ها را بیشتر می کرد با این مشوق‌ها و رفع بن بست از صدور پروانه برای واحدهای کوچک در بافت های فرسوده ابلاغ شد که کارهای خوبی انجام شده است. اعطای یک تا دو طبقه تراکم تشویقی برای واحدهای تجمیعی از دیگر اقدامات بود و دیگر مشوق‌های شهرسازانه ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی مکانیزم‌های تشویقی را برای تسریع در نوسازی بافت های فرسوده بسیار کمک کننده عنوان کرد و افزود:  ما به عنوان دولت وظیفه تسهیل‌گری داشتیم که بخشی از این تسهیل‌گری‌ها منجر به افزایش سرعت نوسازی و صدور پروانه ساختمان در برخی مناطق شد که در برخی از مناطق افزایش صدور پروانه ساختمانی تا ۴۰ درصد نیز ایجاد شد.

سفیران نوسازی بم پیام آوران صلح هستند

وی با اشاره به اینکه طبق آمارها ۲ میلیون و ۵۰۰ بنای ناپایدار در کشور وجود دارد، تاکید کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده نه یک انتخاب بلکه ضرورت است که برای به سرانجام رسیدن نیازمند یک اقدام فراگیر و همه‌جانبه است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا زلزله بم و خاطره تلخ زلزله که در اذهان به جای ماند با تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی و پایدار سازی واحدها در مشارکت با مردم و با همت مسئولان به خاطره‌ای شیرین تبدیل شود. سفیران نوسازی بم پیام آوران صلح هستند که در تلاش هستند تا ناپایداری ها رفع شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: اینکار یک کار ملی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که با عزم جدی به نتیجه خواهد رسید. باید سرعت کار را در همراهی با هم افزایش بدهیم.
پویش بزرگ "بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" از سوم تا پنجم دی‌ماه در ۱۰۰ شهر بزرگ در کشور برگزار شد. طی این پویش در هر سه روز سه جلسه مختلف در هر شهر برگزار و سفیران نوسازی و مقاوم سازی به عنوان سفیران نجات جان انسان به شهر های مختلف سفر کردند. هدف از برگزاری این جلسات انتقال آموزه‌های زلزله بم با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف است. 
بسیاری از مدیران و مسوولان  وقت شهر بم در زمان وقوع زلزله، به همراه مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان سفیران نوسازی با حضور در شهرهای مختلف به بیان تجربیات خود در حوزه نوسازی و مقاوم سازی مسکن و ضرورت توجه به این موضوع  پرداختند.
پویش بزرگ و سراسری سفیران نوسازی بم برای ایران قوی با حضور سفیران نوسازی در ۳۵ شهر از ۱۰۰ شهر بزرگ کشور که میزان بافت فرسوده در آن‌ها بالاست، آغاز شده است و پنج دی ماه در بم نشست سراسری برگزار شد.
این رویداد با میزبانی شهرداری‌ها و مشارکت و همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در ۱۰۰ شهر بزرگ کشور برگزار شده است.