شناسهٔ خبر: 123038 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در سومین روز نشست تخصصی آموزه های زلزله بم:

تخصیص قیر رایگان بر توسعه محلات هدف بازآفرینی شهری گرگان موثر است

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در سومین روز نشست تخصصی آموزه های زلزله بم گفت: تخصیص قیر رایگان از محل شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری گرگان و تکمیل بناهای نیمه کاره مستقر در محلات هدف بازآفرینی این شهر، نقش اثر گذاری بر توسعه محلات فرسوده و ناکارآمد گرگان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان) پیش از ظهر دوشنبه ۵ دی ماه، همزمان با سالگرد زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، سومین نشست تخصصی آموزه های زلزله بم در شهر گرگان برگزار شد.

مهدی ملک دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان در این نشست اظهار کرد: وجود گسل خزر با میزان لرزه خیزی ۵/۷ ریشتر موجب شده گلستان دومین استان خطرپذیر کشور شود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان ادامه داد: مشابه حادثه بم در سنوات گذشته در شهر قدیم جرجان رخ داده و خسارات فراوانی به این استان وارد کرده است.

وی افزود: در این راستا ضروری است که از تجربیات گذشته و سازندگان شهر بم استفاده کرده تا میزان آسیب را در استان گلستان، در زمان حادثه، به حداقل برسانیم.

ملک با بیان اینکه جامعه مهندسی امروزه یک تکلیف سنگین بر عهده دارد، گفت: تسهیل گری در حوزه ساخت و ارتقا کیفیت زندگی ساکنین بافت های نارکارآمد، مجموع اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی در کنار شهرداری ها و در راستای بازآفرینی شهری انجام می دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: تخصیص قیر رایگان، برگزاری کلاس های آموزشی برای ارتقا فرهنگ عمومی محلات و رفع کمبود سرانه های خدماتی و آموزشی بخشی از اقدامات شرکت بازآفرینی شهری در کشور می باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بسته های تشویقی خوبی نیز از جانب این شرکت برای سازندگان مصوب شده که روند احداث، نوسازی و مقاوم سازی را برای سازندگان تسهیل و تسریع می کند.

ملک در ادامه سخنانش گفت: از سازندگان و انبوه سازان استانی نیز خواستاریم در این مناطق نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده تا مردم محلات هدف بازآفرینی گلستان از حداقل های جامعه بشری که یک بنای ایمن است بهره مند شوند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در سنوات گذشته اقدامات خوبی در راستای بهسازی بافت تاریخی استان با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری گرگان انجام شد که با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان بخش وسیعی از بافت تاریخی گرگان مرمت شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی محلات هدف بازآفرینی گلستان نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی بوده، گفت: تخصیص قیر رایگان از محل شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری های گلستان نقش اثرگذاری بر توسعه این محلات گذاشت.

ملک همچنین خبر داد: از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۷ میلیارد تومان منابع تخصیص قیر رایگان به استان بوده که با توجه به عملکرد اداره کل راه و شهرسازی گلستان در حوزه آسفالت، این مبلغ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان افزود: تخصیص قیر رایگان به شهرداری گرگان و تکمیل ساختمان های نیمه کاره سطح شهر گرگان در محلات هدف بازآفرینی، اعم از کوی انجیراب، موجب توسعه بافت ناکارآمد این شهر می شود.

وی در انتهای سخنانش گفت: تکلیف ما به عنوان یک قوه ی عاقله در حوزه مهندسی و نظام مهندسی احداث بناهای مقاوم بوده تا آیندگان از تصمیمات ما بهره مند شده و به نیکی از از دولتمردان یاد کنند.

گفتنی است گرگان دارای ۲۱ محله کم برخودار بوده که بیش از ۹۷ هزار نفر در این نقاط ساکن هستند.