شناسهٔ خبر: 123059 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور شهردار بم انجام شد؛

نشست تخصصی بهسازی و بازآفرینی شهری در آبادان

نشست تخصصی بهسازی و بازآفرینی شهری در آبادان معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از نشست تخصصی بهسازی و بازآفرینی شهر در آبادان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خوزستان)، محمد جامع با اشاره به برگزاری نشست تخصصی بازآفرینی شهری به میزبانی شهرداری آبادان گفت: این نشست با هدف کاهش اثر بلایای طبیعی با هم فکری شهردار بم و به میزبانی شهرداری آبادان و با حضور جمعی از مسئولان، مدیران شهری و اساتید دانشگاه برگزار شد.

وی گفت: ۵ دی سالروز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و همچنین حادثه زلزله بم است، لذا مقرر شد در این نشست با بررسی و توجه به نکات استحکام ساختمان‌ها و زیرسازی‌های شهری با همفکری شهردار بم از بروز مشکلات و خسارات در برابر حوادث و بلاهای طبیعی جلوگیری کرد. معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران و ادارات کل راه و شهرسازی کشور بانی برگزاری این نشست در سراسر کشور بوده است که در استان خوزستان هم در استان خوزستان این نشست سوم دیماه در شهر دزفول، چهارم دیماه در آبادان و پنجم دیماه در شهرستان اهواز برگزار شده است.

در ادامه این نشست یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش ظرفیت سازی، استاندارد سازی برای جلوگیری از تکرار حادثه متروپل، نظارت بر محلات، نظارت بر ساختمان سازی ضعف داریم.

مختار افزود: در مسئله اجرای دقیق ماده‌های ساختمان سازی و بهسازی شهری مشکل داریم، به ویژه در ماده ۵ و ۸، اگر اینچنین ادامه یابد ما در آینده حوادثی، چون متروپل هارا خواهیم داشت، در ۲ سال گذشته به شهرستان آبادان ۶۰۰ وام داده شده، ولی کجا آیا شهردار توانسته این وام هارا جذب کند برای بهسازی؟ ما هیچ تغییری در بافت‌های فرسوده شهر نمی بینیم.

وی خاطر نشان کرد: موضوع جریان سازی امر بسیار مهمی است که شهردار میتواند نقش بسزایی در راستای فرهنگ سازی، جذب، تغییر و بهسازی شهری داشته باشد و این موضوع مستلرم همکاری تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها با دقت بر شاخص‌های بازآفرینی شهری است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مناطق مختلف گفت: ما با تقسیم کار و تقسیم مناطق شاهد انجام اقدامات خوبی در شهرستان بوده ایم از جمله روکش آسفارت ۳۰ و ۴۰ متری توسط قرارگاه خاتم که کارفرمای آن منطقه آزاد اروند است، مناطق دیگر مانند بهارها، سلیچ غربی و شرقی، ذوالفقاری علوانیه، فیه و... نیز تقسیم بندی شده اند تا آسفالت آن انجام شود و مقرر شد در این مناطقی که آسفالت می شوند تا ۵ سال دیگر حداقل حفاری صورت نگیرد.

در این جلسه رضوی عضو هیات علمی دانشگاه به بررسی اشتباهات ساختمان سازی متروپل که منجر به حادثه فروریختن این ساختمان شد پرداخت.

شهردار آبادان هم گفت: در حال حاضر در مرحله شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شهرستان آبادان هستیم که پس از آن بتوانیم اعتباراتی را برای ایمن سازی این ساختمان و جلوگیری از حوادث خطرآفرین جذب کنیم.

کاوه پور افزود: ۲ سوم مناطق شهرستان آبادان را بافت فرسوده تشکیل می دهد که در حال حاضر تلاش ما بر این است که بتوانیم مشکلات زیر ساخت‌های این مناطق به ویژه مشکلات آسفالت رو در اولویت اول و سپس فاضلاب و دیگر مشکلات شهری و زیر سازی ان مناطق خواهد بود، سلچ غربی و شرقی، بهارها، سده، جمشید آباد و چند منطقه دیگر از این مناطق با بافت فرسوده اند.