شناسهٔ خبر: 123064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

بافت‌ فرسوده لرستان ۲ هزار هکتار است

بازدید از محله علی آباد خرم آباد مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: بافت‌های فرسوده استان دو هزار هکتار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، وحید کرم‌الهی امروز پنجم دی ماه در نشست آموزه‌های زلزله بم که به همت راه و شهرسازی لرستان و در سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز با سومین روز همایش درس‌آموزی و آموزه‌هایی از زلزله بم که از سوم تا پنجم دی ماه در یکصد شهر کشور برگزار شد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش استفاده از تجربیات و عبرت‌های بم برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و اطلاع رسانی از مشوق‌هایی که دولت برای نوسازی و بهسازی این بافت‌ها به مردم، مالکین، انبوسازان و دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده و نیاز است انبوه‌سازان و ساکنین بافت‌های فرسوده  به آنها توجه کنند در دو قسمت مالی و ضوابط تشویقی شهرسازی در نظر گرفته شده است.

کرم‌الهی عنوان کرد: در مشوق مالی، برای صدور پروانه شهرداری‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف را لحاظ خواهند کرد و سازمان نظام مهندسی نیز موظف شده که از بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در ارائه خدمات مهندسی به شهروندان لرستانی تخفیف ارائه دهد.

وی گفت: به لحاظ ضوابط شهرسازی نیز از یک تا دو طبقه تراکم‌های تشویقی داده خواهد شد و نحوه محاسبه پارکینک و تراکم و استفاده از طبقات هم‌کف برای کاربری‌های انتفاعی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: برای قطعات زیر دانه که حتی زیر ۵۰ متر باشند دولت ضابطه را در نظر گرفته است که حتی چنانچه قابل تجمیع نیستند پروانه برای آنها نیز صادر شود.

کرم‌الهی اظهار کرد: باید با کمک رسانه، دستگاه‌های اجرایی و رسانه ملی این مشوق‌ها اطلاع رسانی شود تا شاهد جهش و نهضت خوبی در نوسازی و بهسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های شهری باشیم.

وی تصریح کرد: پس از زلزله‌های مهیب رودبار و منجیل و بم، زلزله‌هایی با همان شدت در کشور داشتیم اما تلفاتی به آن گستردگی زلزله‌های قبلی وجود نداشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: این نشان می‌دهد که در ساخت و سازها رعایت ضوابط مهندسی و آیین‌نامه به شکل بهتری و مخصوصا در روستاها لحاظ شده است.

کرم‌الهی بیان کرد: در زلزله ۶.۲ ریشتری بروجرد و دورود کمتر از صد نفر تلفات جانی داشتیم چون در زلزله بم بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنانمان از بین رفتند.

وی افزود: جامعه مهندسی کشور، شهرداری‌ها و راه و شهرسازی و نظام مهندسی و مالکین کارهای خوبی انجام دادند اما هدف رسیدن به یک نقطه مطلوب است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: دو هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان وجود دارد.