شناسهٔ خبر: 12365 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

واکنش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به خبر رسانه روسی/ ایمنی پرواز اولویت نخست است/ مذاکره برای خرید هواپیماهای ۱۰۰ نفره با برزیل٬ فرانسه و کانادا

علی عابدزاده - رئیس سازمان هواپیمایی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار خبر خرید سوپر جت‌های سوخو ۱۰۰ در یکی از رسانه‌های روسیه گفت: باید قبل از خرید هر نوع هواپیما، استاندارد پرواز و انطباق هواپیما با فرودگاه‌های کشور و سایر پارامترها مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین هیچ هواپیمایی بدون مجوز و ارزیابی سازمان هواپیمایی وارد کشور نمی‌شود.

علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره انتشار خبر عقد قرارداد ایران برای خرید هواپیماهای سوپرجت‌ سوخو ۱۰۰ در یک رسانه‌ روسی٫با بیان اینکه نوع هواپیما پیش از خرید توسط شرکت‌های هواپیمایی باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد، اظهار کرد: تمام هواپیماهای دنیا به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که قابل بهره‌برداری باشند اما لزوما همه هواپیماها با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی قابلیت عملیاتی شدن در هر کشور را ندارند.

وی با بیان اینکه علاوه بر در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی متناسب با وضعیت بازرگانی و اقتصادی خود برای خرید هواپیما تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که محدودیت‌های بازرگانی منجر به خرید هواپیماهای کم کیفیت شود چراکه سازمان هواپیمایی کشوری قطعا به عنوان نهاد حاکمیتی بر خرید هر نوع هواپیما نظارت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمام هواپیماها استاندارد تولید را از کشور سازنده و مجامع بین‌المللی دریافت می‌کنند اما شرکت‌های هواپیمایی که مسئولیت خرید و بهره‌برداری از هواپیما را دارند با توجه به محدودیت‌های بازرگانی، عملیاتی، فنی و مقاصد پروازی خود نسبت به خرید هواپیمای بلندبرد، میان‌برد و کوتاه‌برد اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیما باید بین ایرلاین به عنوان بهره‌بردار و شرکت سازنده بسته شود به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: تنها شرکت‌های هواپیمایی مسئول خرید یا اجاره هواپیما هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید سوپر جت‌های سوخو ۱۰۰ تأیید می‌شود؟ ادامه داد: باید قبل از خرید هر نوع هواپیما استاندارد پرواز و انطباق هواپیما با فرودگاه‌های کشور و سایر پارامترها مورد بررسی قرار گیرد بنابراین هیچ هواپیمایی بدون مجوز و ارزیابی سازمان هواپیمایی کشوری وارد کشور نمی‌شود. علاوه بر این باید به پشتیبانی‌های مهندسی نوع هواپیماهایی که به کشور وارد می‌شوند توجه کرد. ضمن آنکه یکی از موضوعات مهم در عملیاتی بودن هواپیماها، تداوم پرواز و عملیاتی بودن هواپیما برای ۲۰ سال آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین اولویت سازمان هواپیمایی ایمنی پرواز برای مسافران است و قطعا این اطمینان داده می‌شود که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال استاندارد پرواز هواپیماهایی که خریداری می‌شوند خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ورود هواپیماهای ۱۰۰ نفره نیز در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: در این راستا با کشورهای برزیل٬ فرانسه و کانادا مذاکراتی صورت گرفته است. البته هر کشوری پیشنهاد بهتری در حوزه فروش هواپیما به ایران داشته باشد با آنها وارد مذاکره خواهیم شد و بر اساس شرایط و ضوابط در خصوص تقویت ناوگان گام بر می‌داریم./

نظر شما