شناسهٔ خبر: 123919 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار مازندران در جلسه شورای عالی تامین مسکن استان مطرح کرد؛

شتاب در طرح نهضت ملی مسکن با حضور بخش خصوصی و پیمانکاران

شورای مسکن مازندران استاندار مازندران در جلسه شورای عالی تامین مسکن استان خاطر نشان ساخت: یکی از گام های موثر در طرح نهضت ملی مسکن حضور فعال شهرداری ها می باشد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در دهمین جلسه شورای عالی مسکن استان با عنوان اینکه مسکن یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم برای مردمی است که فاقد مسکن هستند و امروز هم با شرایط تورمی که وجود دارد افراد فاقد مسکن دچار مشکلات عدیده ای هستند خاطر نشان کرد : در مازندران یکی از موانع اصلی ما در طرح نهضت ملی مسکن زمین است که بدلیل وجود زمین های کشاورزی غیر قابل تغییر کاربری سبب شد در بحث زمین با مشکلات زیادی مواجه شویم. 

وی ادامه داد : در جلسه امروز مقرر شد برخی از زمین هایی که در  اختیار دستگاهای دولتی است شناسایی و این زمین ها آزاد شود به طوریکه این زمین ها در مناطق برخوردار قرار دارند . 

حسینی پور تصریح کرد : در حوزه بخش خصوصی مشوق هایی برای پیمانکاران و انبوه سازان در نظر گرفته شده است تا شرایطی را ایجاد کنیم طرح نهضت ملی مسکن با حضور این بخش شتاب یافته و راه اندازی می شود . یکی از علایقی که در طرح نهضت ملی مسکن مورد نظر مردم مازندران است بحث خود مالکی است چرا که مردم مازندران تمایل دارند خودشان در حوزه هایی که می توانند نقش ایفا کنند  که دولت مشوق هایی را در این زمینه در دستور کار دارد .

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه مسکن شعار اول دولت سیزدهم است که استان مازندران عقب ماندگی قابل توجهی دارد و می بایست جبران گردد یادآور شد : مسکن یک امتیاز مهمی است برای حوزه های اجتماعی و امنیتی که مسکن برای خانواده ها به همراه دارد هیچ چیز دیگه ای این کاربرد را ندارد . مسکن روستایی یک امتیازی می باشد که با توجه به تمایل روستاییان برای ساخت مسکن می بایست در ساخت مسکن روستاها مورد توجه قرار گیرد .

این مسئول اضافه کرد : سهیمه استان مازندران در طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار واحد مسکونی است. دولت سیزدهم برای تحقق طرح نهضت ملی مسکن قوانین و دستورالعمل هایی اتخاذ کرده است که دستگاه های اجرایی نیز می بایست با آگاهی کامل نسبت به این دستور العمل ها راهکارهایی برای حل گره های موجود در حوزه طرح نهضت مسکن ملی اتخاذ کنند.

وی گفت : سیاست های تشویقی توسط وزارت راه و شهرسازی به شهرداران در بافت های فرسوده ابلاغ شده است و یکی از گام های موثر در طرح نهضت ملی مسکن حضور فعال شهرداری ها می باشد و شهرداران نقش اساسی دارند که شهرداری ها می بایست در ستاد نهضت ملی مسکن فعال شوند و طرح نهضت ملی مسکن می بایست اولویت اول فرمانداران باشد و در سایه تعامل و طرح برنامه مناسب این طرح مهم می بایست اجرایی شود .

سیدمحمود حسینی پور اظهار کرد : مجموعه مسکن ملی در استان مازندران باید با حضور فعال بخش خصوصی راه اندازی می شود و همچنین می بایست منابع بخش خصوصی در این طرح باید لحاظ شود .

مجموعه دستگاههای اجرایی پیرامون طرح نهضت ملی مسکن باید ابتکار عمل و راهکار ارائه کنند و کارکنان ادارات که فاقد مسکن هستند باید در این طرح با ایجاد شرکت های تعاونی دیده شوند و دولت دست استان ها را در بخش اعطای زمین باز گذاشته است.

استاندار مازندران بیان کرد:گسترش ساخت مسکن برای افراد فاقد مسکن بخصوص جوانان منجر به ایجاد امنیت روانی برای خانواده ها می شود بنابراین برای تامین مسکن مردم فراتر از قوانین و چارچوب ها راهکارهایی پیدا شود.

وی تاکید کرد: در سطح ملی پیگیریهای لازم جهت اخذ مجوز بلند مرتبه سازی انجام خواهد شد و از تمامی امکانات در داخل استان مازندران به نحو کافی استفاده خواهد شد تا شاهد جهش قابل توجه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشیم.

علی دیوسالار سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز در نشست شورای تامین مسکن استان با اعلام اینکه برای ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن مازندران حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتا زمین نیاز است افزود: با  برنامه ریزی های انجام شده تاکنون ۲۳۳ هکتار زمین تامین شده و درصدد هستیم با اجرای طرح خودمالکی هم بحث کمبود زمین را رفع کنیم و هم اینکه اقشار مختلف مردم مازندران با دریافت تسهیلات خانه های خود را در ملک شخصی بسازند.

دیوسالار با بیان اینکه تولید مسکن برای نیازمندان و دیگر اقشار جامعه مهم ترین اولویت کاری دولت سیزدهم است گفت باید در این شرایط اقتصادی که مردم گرفتاری های زیادی دارند تلاش برای خانه دار شدن اقشار مردم مضاعف شود وی با اظهار این که با گسترش طرح خودمالکی می توان مشکل کمبود زمین را در مازندران برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع کند گفت: در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰ واحد مسکونی خودمالکی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران در دست ساخت است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین گفت در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن ۲۳ هزار و ۲۵۰ واحد خانه قرار است در بافت فرسوده مناطق شهری استان ساخته شود که فشار کمبود زمین را کم خواهد کرد وی گفت در حال حاضر عملیات ساخت بیش از ۱۳ هزار واحد در قالب این طرح در مازندران در دست اجرا است.