شناسهٔ خبر: 124409 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مطرح کرد:

الحاق حدود هزار هکتار از اراضی ارومیه در طرح جامع شهری

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: طرح جامع شهر ارومیه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح و مصوب شد و با این مصوبه الحاق حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی حاشیه ارومیه تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه لو با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه، اظهار داشت: مطالعات طرح جامع شهر ارومیه براساس ضوابط شهرسازی و معماری پس از بررسی تخصصی و کارشناسی انجام شده است.

وی با اشاره به مساله جمعیت، بیان کرد: آمار و اطلاعات ارائه شده از طریق نهادهای متولی ملاک جمع‌بندی در طرح جامع است و اساس ارائه آمار جمعیت شهری در استان‌ها بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اهمیت ساماندهی ساخت و سازهای بدون مجوز در خارج از محدوده‌ی شهری گفت: لازم به ذکر است؛ با تصویب طرح جامع بسیاری از ساخت و سازهایی که پیش از این در خارج از محدوده‌ی شهری به صورت غیرمجاز انجام گرفته بود، ساماندهی می‌شود و همچنین بسیاری از اراضی، متعلق به شرکت‌های تعاونی بر اساس ضوابط و مقررات به محدوده‌ی شهری الحاق شد.

وی با اشاره به ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه، بیان کرد: بستر لازم جهت اجرای طرح ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه از سوی راه و شهرسازی فراهم شده چراکه جزئیات کامل فضاهای سبز، پارک موزه‌ها، بخش‌هایی از فضا که نیاز به نگهداری و مرمت دارند و قسمت‌هایی که با رویکرد جدید مسکونی طراحی شده‌، مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه، تحویل اراضی توسط ارتش طبق مصوبات جلسه انجام می گیرد تا مدیریت شهری طرح ساماندهی را اجرایی کند، گفت: طولانی شدن پروسه ساماندهی به هر دلیلی قابل قبول نیست و مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی باید هر چه زودتر اجرا و از تخریب و تغییر فضاهای اراضی جلوگیری شود.

حمزه لو افزود: این فضای که در بافت مرکزی شهر قرار دارد، نقشی مهمی به عنوان تنفسگاه شهری ایفا می کند که در نقشه‌های طراحی شده مصوب همه ملاحظات فرهنگی،تاریخی و زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های بازآفرینی شهری فرصتی برای توسعه شهر است، افزود: یک هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری این استان برای امسال در نظر گرفته شده است.

حمزه لو در خصوص تراکم های ساختمانی نیز بیان کرد: مسائل مربوط به تراکم های ساختمانی در جلسات کمیسیون ماده ۵ بررسی می شود و در صورت صلاحدید اعضای حاضر در جلسه موضوعات مطرح شده تصویب یا رد می شود.

وی یادآور شد: در خصوص هم‌افزایی مباحث شهری باید از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ استفاده بهینه کرد و در این راستا جلسات به طور منظم و با حضور اعضا برگزار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کریدور بزرگراهی غرب کشور بزرگترین طرح راهسازی استان است، ادامه داد: بیش از ۵۰۰ کیلومتر از این طرح در استان ما قرار دارد و نقشه راه توسعه و پیشرفت آذربایجان‌غربی حول محور اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور ترسیم شده و بر این مبنا باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای اتمام این پروژه راهسازی بهره برد.

حمزه‌لو یادآور شد: امسال ۲۰۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری می‌رسد و از ۲۰۲ کیلومتر راه و بزرگراه که امسال در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری می‌رسد،  ۱۰۸ کیلومتر کریدور بزرگراهی و ۹۴ کیلومتر راه اصلی است.

وی گفت: در راستای توسعه شهر ارومیه نیز طرح‌های مطالعاتی ارتقای محورهای ارومیه - فرودگاه، 10 کیلومتر نخست ارومیه - مهاباد و ارومیه - سیلوانا در حال بررسی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت ریلی این استان، اضافه کرد: زیرساخت‌های ایستگاه باری در راه‌آهن ارومیه پیشرفت ۹۹ درصدی دارد و این امر فرصتی برای توسعه است.

حمزه‌لو اظهار داشت: آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن پنج پایانه‌ مرزی نیازمند استفاده حداکثری از حمل‌ونقل ریلی است.