شناسهٔ خبر: 124796 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بازآفرینی شهری نیازمند کار جهادی، مردمی و اجتماعی عظیم است

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شهری ایران عنوان کرد: بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی، مردمی و اجتماعی عظیم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران،محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شهری ایران عنوان کرد: بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی، مردمی و اجتماعی عظیم است.

محمد آئینی در نشست ماهانه مشاوران ایثارگر شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهرنشین کشور در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند، گفت: متأسفانه ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده – تاریخی – سکونتگاه‌های غیررسمی)  از دهک‌های پایین جامعه هستند و برخی از آن‌ها در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه جمعیت بسیاری از ایثارگران کشور در این مناطق زندگی می‌کنند، اظهارکرد: تاکنون 2 میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است.
او افزود: متاسفانه به دلیل دو شاخصه اصلی بافت‌های فرسوده یعنی ریزدانگی و نفوذ ناپذیری، باید گفت این مناطق مستعدترین بخش‌ها برای بدترین فاجعه‌های انسانی در زمان وقوع بلایای طبیعی به شمار می‌آیند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در دی ماه سال 1382 حدود 35 هزار از هموطنان‌مان در شهرستان بم به خاطر زلزله به کام مرگ فرو رفتند، گفت: 50 درصد از بناهای ناپایدار در مراکز استان‌ها و کلانشهرها واقع شده است.
آئینی افزود: عمده بافت‌های فرسوده شهری کشور در 150 شهر از 600 شهر قرار دارد و چاره‌ای جز سرعت بخشی به  بافت‌های فرسوده کشور نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تخریب 220 هزار پلاک فرسوده 710 هزار واحد جدید در بافت‌های فرسوده تولید شده است، گفت‌: بافت‌های فرسوده از ظرفیت و پتانسیل بالا برای تولید واحد مسکن در جامعه برخوردارند.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اینکه بافت‌های فرسوده دارای هویت و فرهنگ است، تاکید کرد؛ سرانه‌های خدماتی، فرهنگی‌، ورزشی‌، بهداشتی و آموزشی مناطق کم برخوردار و فرسوده شهری باید به متوسط سرانه سایر نقاط همان شهر برسد.
آئینی در ادامه با یادآوری این که با کمک شهرداری‌های سراسر کشور در یک اقدام و نهضت ملی تمامی معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری ظرف سه سال آینده آسفالت خواهد شد، عنوان کرد: بازآفرینی شهری نیازمند یک کار جهادی، مردمی و اجتماعی عظیم است.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که باید به سمت استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی‌، داوطلب و ایثارگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری حرکت کنیم، اظهارکرد: پویش جهادی «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» با حضور نمایندگان شرکت و نمایندگانی از شهرستان بم طی روزهای سوم الی پنجم دی ماه مصادف با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد.
او افزود: این پویش در قالب نشست با شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده، سازندگان و توسعه‌گران و همچنین مدیران و مسوولان شهری و با میزبانی شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی و اصلی در حوزه بازآفرینی شهری و مشارکت و همکاری 35 اداره کل راه و شهرسازی سراسر کشور در 110 شهر بزرگ صورت گرفت و اقدامی عظیم و تاثیرگذار در حوزه نوسازی بناهای ناپایدار بود.
آئینی با اشاره به اینکه در امر بازآفرینی شهری در سطح کشور نیازمند لشکر 100 هزار نفری داوطلبانه هستیم، اظهارکرد: باید پیام نوسازی و بهسازی به صورت چهره به چهره در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام شود تا ساکنان این محلات ضمن آگاهی از ضرورت نوسازی بناهای فرسوده خود آمادگی لازم جهت مشارکت با سازندگان و توسعه‌گران را پیدا کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه باید پاسخگوی تمام نیازهای محلات هدف بازآفرینی شهری پاسخگو باشیم، گفت: گروه‌های جهادی باید ترکیبی متشکل از متخصصان و صاحبان اهل فن باشد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: از شهرداران انتظار داریم از ظرفیت گروه‌های جهادی متخصص و ایثارگر در تعریف بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود استفاده کنند.
حمید مردانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران نیز در این نشست با بیان اینکه گروه‌های جهادی بدلیل اعتقادات بالا و اینکه کار را برای رضایت خداوند می‌دانند با سایر گروه‌های اجتماعی تمایز دارند، اظهارکرد: اعتبار لازم، امنیت خاطر، کیفیت بالا و سرعت و دقت بالا از جمله شاخص‌های ویژگی گروه‌های جهادی به شمار می‌آید. 
مشاور وزیر راه و شهرسازی در این جلسه از آمادگی جامعه ایثارگر وزارت راه و شهرسازی در رابطه با همکاری با برنامه های بازآفرینی شهری خبر داد.

همچنین در ادامه این نشست، مراسمی با موضوع جهاد تبیین و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی(ره) با سخنرانی سردار اهوازیان، از همرزمان آن شهید بزرگوار و نیز جمعی از کارکنان شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.
سردار اهوازیان در سخنان خود با اشاره به برخی از سجایای اخلاقی سردار دلها، حضور برخی نوجوانان فریب خورده در ناآرامی های اخیر داخلی را به دلیل عدم معرفی صحیح ویژگی‌های سرداران و بزرگانی همچون حاج قاسم سلیمانی برشمرد و از کمرنگ شدن این قبیل روحیات در میان مسئولان انتقاد کرد.
همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان برخی خاطرات از ویژگی‌های مدیریتی و مردم‌داری این شهید بزرگوار، صداقت در گفتار و رفتار حاج قاسم را دلیل اصلی اقبال مردمی اعم از مردم ایران و دیگر کشورهای جهان به او دانست.