شناسهٔ خبر: 124853 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی‌، استاندار گیلان و مدیرکل راه و شهرسازی استان صورت پذیرفت:

بررسی مبانی سرمایه گذاری، طراحی و اجرای راه آهن رشت-آستارا از سوی کشور روسیه

گیلان- بازدید از راه آهن رشت-آستارا هیاتی به ریاست دستیار ویژه رییس جمهورکشور روسیه، اعضای کنسرسیوم شرکت های خصوصی و نمایندگان وزارت حمل و نقل این کشور از یک سو و استاندار گیلان، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران ارشد استانی و کشوری از خط آهن رشت- آستارا بازدیدکردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، اسدا... عباسی استاندار گیلان با ابراز خرسندی از حضور هیات کشور روسیه در گیلان، افزود: استمرار دیدارها و افزایش هماهنگی های دو کشور بویژه در استان گیلان بعنوان دروازه تجارت بین الملل ایران اسلامی، گامی اثربخش در جهت پیشبرد برنامه های مشترک ایران و روسیه در حوزه های مختلف است.

وی با بر شمردن ظرفیت ها و مزیت های فراوان استان گیلان، اضافه کرد: قطع یقین راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا که کریدور شمال به جنوب را به هم متصل می کند، در گسترش همکاری های فی مابین ایران و روسیه بسیار موثر خواهد بود.

عباسی اظهار کرد: توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور روسیه به موضوع راه آهن رشت-آستارا و نیز تاکیدات و برنامه های اجرایی دولت سیزدهم به دستور آیت الله دکتر رئیسی رئیس محترم جمهوری نشان دهنده اهمیت تسریع در روند اجرای این پروژه استراتژیک است.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: اجرای راه آهن رشت- آستارا که در توسعه روابط و تجارت بین المللی نقش بسزایی دارد، گامی موثر در پیشبرد برنامه های مشترک ایران و روسیه و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر است.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق کشور روسیه برای همکاری در احداث راه آهن رشت- آستارا گفت:‌ مذاکرات با کشور روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری های این کشور در بحث سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی از مسیر صورت گرفت.

وی گفت: در ادامه بازدید طی جلسه ای موارد اصولی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه هزینه های اجرای این ابر پروژه ریلی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: با توجه به عبور این خط آهن از زمین های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز، هزینه بالای تملک اراضی، به منظور ساخت این خط ریلی اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است.

خادمی در خصوص وضعیت فعلی پروژه توضیح داد و گفت: در حال حاضر زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تکمیل شده و آماده ریل گذاری است. در سالجاری نیز مناقصعه قطعه پایانی به طول ۱۱.۵ کیلومتر برگزار شد و عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.

گفتنی است همچنین از پروژه های ملی، عمرانی، تجاری و گردشگری بندری در دست اجرای منطقه آزادانزلی و آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت-کاسپین محدوده منطقه آزادانزلی توسط استاندار گیلان، معاون وزیر راه وشهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مدیران استانی بازدید صورت پذیرفت.