شناسهٔ خبر: 125196 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد؛

اجرای مهندسی ارزش و تعیین تکلیف پروژه‌های مسکوت/ صرفه‌جویی ۳۰ درصدی با پیاده سازی مهندسی ارزش بر روی پروژه‌ها

ببینید |  تاکید ویژه بر اجرای مهندسی ارزش بر روی پروژه های تطویل یافته و تعین تکلیف شدن پروژه های مسکوت رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی بر اجرای مهندسی ارزش بر روی پروژه‌های تطویل‌شده و تعین تکلیف پروژه‌های مسکوت از طریق پیاده‌سازی مهندسی ارزش بر روی آن‌ها و برنامه ریزی ارزش بر روی پروژه ­های جدید تعریف شده تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ششمین جلسه هم اندیشی مهندسی ارزش با حضور رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و متخصصین، مدیران کل و نمایندگان مهندسی ارزش سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی در این جلسه بر اهمیت پیگیری و تعیین تکلیف پروژه های مسکوت تأکید کرد و از آن‌ها خواست پروژه هایی که به طول انجامیده و نیمه کاره مانده اند را از طریق مهندسی ارزش ارزیابی مجدد کنند.

حمیدیان تأکید کرد: با توجه به منابع محدود، انجام برنامه ریزی ارزش بر روی پروژه‌­های جدید ضرورت دارد.

وی افزود: امسال سازمان بنادر با تجربه خوب و صرفه جویی ۱۰۰۰ میلیاردی که در سه پروژه بنادر ریگ، دیلم و گناوه  داشت، به شروع پروژه چهارم  تحت‌عنوان شانتینگ یارد بندر امام خمینی اقدام کرد که در این پروژه سایر شرکت‌ها و سازمان‌های  وزارت راه نیز حضور خواهند داشت تا سازمان بنادر بر تعهدات خود بر اساس صورت‌جلسات گذشته عمل کند.

همچنین شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور گزارشی اجمالی از دو پروژه راه آهن درود- خرم آباد – اندیمشک  و پروژه راه آهن بم-جیرفت ارائه داد که با اتمام پیاده‌سازی مهندسی ارزش بر روی این پروژه‌ها مبلغ صرفه جویی آن‌ها نیز  در آینده نزدیک مشخص می‌­شود.

همچنین سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی گزارشی از مهندسی ارزش بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی شهرستان بناب ارائه داد که در این پروژه نیز از دو سازمان و شرکت متبوع دعوت شده‌بود.

رئیس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تصریح‌کرد: با توجه به محدودیت منابع و تقارن با فصل بودجه مرکز توسعه و سیاست­‌های راهبردی مهندسی ارزش و مدیریت ارزش پروژه‌ها حائز اهمیت است.

همچنین اهداف و چشم انداز  موضوع یادشده تشریح شد. از سوی دیگر به سایر اقدامات در سال اخیر اشاره‌شد که موضوع مهندسی ارزش از فاز مطالعه خارج شده و به عینیت رسیده است و تا کنون بیش از ۱۰ پروژه در سازمان بنادر و دریانوردی  و ۴  پروژه درشرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل­ و­نقل کشور به مرحله اجرا رسیده است  و میانگین ۳۰درصد در هر یک از این پروژه‌­ها   صرفه جویی در هزینه ساخت برآورد شده است.

گفتنی‌است طی دو سال اخیر با تغییر رویکردی که درموضوعات  مهندسی ارزش صورت گرفته پروژه های مهندسی ارزش به مرحله اجرا رسیده است.