شناسهٔ خبر: 125576 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر اعلام کرد؛

پلاک‌زنی هوشمند شناورهای فاقد هویت در دستورکار سازمان بنادر

فرمیهنی مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه حدود ۶۰۰ شناور فاقد هویت طی یکسال اخیر هویت‌بخشی شده‌اند ، تاکید کرد: استانداردسازی و پلاک‌زنی هوشمند شناورهای فاقد هویت و حک لیزری روی موتور آن‌ها در دستورکار این سازمان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی‌ فرمهینی فراهانی مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ساماندهی شناورهای فاقد هویت و اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان، اظهار داشت: در حوزه ساماندهی شناورهای فاقد هویت برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی پلاک‌زنی شناورها به ویژه پلاک زنی هوشمند از طریق کد QR در دستورکار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در رابطه با پلاک‌زنی هوشمند شناورهای فاقد هویت از پتانسیل و ظرفیت یک شرکت دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم تا بحث استانداردسازی پلاک‌ها، هوشمند کردن پلاک‌ها و حک لیزری روی موتور انجام شود و شاهد هویت‌بخشی و ساماندهی شناورهای فاقد هویت باشیم.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در مورد شناورهای فاقد هویت مقوله مشخص شدن کاربری آن‌ها مدنظر قرار دارد، عنوان کرد: در حال رایزنی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ارگان‌های ذی‌ربط هستیم تا قایق‌های مربوطه برای کاربری مشخصی از جمله صیادی،‌ خدماتی یا...ثبت شوند.

فراهانی افزود: در این رابطه جلسات متعدد در حال برگزاری است تا طبق یک برنامه مشخص و مدون، شناورهای فاقد هویت طی فازبندی‌های مشخص، هویت بخشی شوند.

وی با بیان اینکه هر چند آمار دقیق و مشخصی از شناورهای فاقد هویت وجود ندارد و با توجه به ساخت این شناورها در کارگاه‌های غیرمجاز، نمی‌توان به عدد دقیقی در این زمینه دست یافت، گفت: به گفته دریابانی حدود ۱۵ هزار شناور فاقد هویت وجود دارد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه رویکرد این سازمان ساخت شناورهای مختلف در کارگاه‌های مجاز مورد تایید سازمان بنادر است، اظهار داشت: سال‌های متمادی شناورهای مختلفی در کارگاه‌های غیرمجاز ساخته شده و رویکرد سازمان بنادر ساخت شناور در کارگاه‌های مجاز و مورد تایید، نظارت بر ساخت این شناورها و هویت بخشی به آن‌ها است.

فراهانی با تصریح اینکه صرفا سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند در حوزه ساماندهی شناورهای فاقد هویت مسائل مورد نظر را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: نیازمند همکاری ارگان‌های ذی‌ربط و بهره‌مندی از قوه‌ قهریه از جمله ظرفیت و ورود دریابانی به منظور برخورد هستیم و باید شاهد توقیف این شناورهای غیرمجاز باشیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،‌وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان حاکمیتی ثبت اصولی شناورها را در دستورکار دارد، عنوان کرد: حدود ۶۰۰ شناور فاقد هویت طی یکسال اخیر هویت‌بخشی شده‌اند و امیدوار هستیم با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط، این رویکرد با سرعت بیشتری پیش برود.