شناسهٔ خبر: 127075 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کاهش مخاطرات طبیعی در مدهای حمل و نقلی و مسکن، نیازمند ساختار و اعتبار مالی

افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی بر پیشگیری برای موفقیت برنامه‌های ستاد مدیریت بحران وزارتخانه ها تاکید کرد و گفت: نیازمند ساختاری برای کاهش مخاطرات طبیعی در مدهای حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی هستیم و باید ردیف بودجه به این امر اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل ونقل چهارشنبه ۲۶ بهمن در "نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱" در باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ‌ترین و پروظیفه ترین وزارتخانه‌های کشور است، گفت: در موضوع مسکن مقرر شده تا سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای اجرای ۴ میلیون مسکن در طی دولت سیزدهم توسط وزرات راه و شهرسازی انجام شود که در این خصوص در وزارتخانه برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی انجام شده است، افزود: در این طرح بخشی از مسکن با نوسازی در بافت‌های فرسوده، بخشی با واگذاری زمین و فراهم کردن منابع و تسهیلات مالی برای سازندگان و مردم، بخشی از طریق ایجاد شهرک ها احداث شود.

وی بر تحلیل تخریب‌های واحدهای مسکونی ناشی از زلزله برای درس‌آموزی از آنها و عدم تکرار اشتباهات گذشته تاکید کرد و گفت: تجربه از زلزله‌های رخ داده فقط نباید به جهت امداد باشد بلکه باید به لحاظ کاهش آسیب ها، آموزش، کنترل و نظارت انجام شود که تحت عنوان پیشگیری شناخته می‌شود.

افندی ‌زاده با یادآوری این مطلب که در ایران مخاطرات فراوان طبیعی تمامی مدهای حمل  و نقلی و همچنین مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد،گفت:  در ۹ ماهه سال جاری در خصوص تلفات‌ رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم که در کمیسیون ایمنی راه‌ها برای کاهش تلفات در تمامی مدهای حمل و نقل اقدام جدی انجام‌ می‌شود. همچنین برای سفرهای نوروزی برای پیشگیری از تلفات برنامه ریزی لازم صورت می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل هفت کارگروه مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی برای کاهش مخاطرات ناشی از حوادث خبر داد و گفت: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای مخاطرات جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی برای مخاطرات دریایی و سواحل، سازمان هواپیمایی کشور برای مخاطرات هوایی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای مخاطرات ریلی، سازمان هواشناسی برای مخاطرات و بلایای جوی و طوفان ها، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای مخاطرات زلزله و لغزش های لایه های زمین، ابینه و ساختمان ماموریت یافته‌اند که البته برای هیچکدام ردیف بودجه ای وجود ندارد.

وی تصریح کرد: وزارتخانه راه و شهرسازی یک وزارتخانه تخصصی است و باید ابزار پیشگیری حوادث مدهای حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی را داشته باشد که باید در این خصوص اقدام شود. نیازمند ساختاری برای کاهش مخاطرات طبیعی در مدهای حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی هستیم و باید ردیف بودجه به این امر اختصاص یابد.