شناسهٔ خبر: 127140 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری در برنامه‌ای منظم/وجود یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار پرداخت تسهیلات ۲۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی برای واحدهای روستایی و شهری زلزله‌زده، ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری در برنامه‌ای منظم،وجود یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

ابلاغ بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده

وزیر راه و شهرسازی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با حمایت‌های لازم از ساکنان ، سازندگان، انبوه‌سازان در ۱۹ بند را به استانداران ابلاغ و این مصوبات را فرصتی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی پایدار در کشور دانست.

ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری در برنامه‌ای منظم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در مناطق شهری ۲۲۰ هزار واحد نوسازی شده و هنوز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار وجود دارد که باید بازسازی شود بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی ناپایدار شهری در برنامه‌ای منظم تاکید کرد.

جهش چهاربرابری در نوسازی بافت‌های فرسوده با اجرای بسته تشویقی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در بسته تشویقی ابلاغی از سوی وزیر راه و شهرسازی، واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع  ندارند و تا قبل از این پروانه ساخت به آن‌ها داده نمی‌شد، می‌توانند پروانه ساختمانی دریافت کنند.

۶۰۰ واحد مسکونی اطراف حرم های مطهر کشور تسهیلات کم بهره دریافت کردند

مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر وزارت راه و شهرسازی گفت: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱، ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت پیرامونی حرم‌های مطهر کشور تسهیلات کم‌بهره دریافت کردند.

خط ۴ مترو تهران با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان توسط بنیاد مسکن طی ۲ سال تکمیل می‌شود

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عملیات اجرایی ادامه خط ۴ با قراردادی به مبلغ ۴هزار و۵۰۰ میلیارد تومان ظرف ۲۴ ماه آینده انجام خواهد شد.

ساخت بیش از ۳۲۷ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در حال انجام است

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از ظرفیت بنیاد مسکن در حوزه‌های ساخت و ساز و بازسازی بهره ببرند از اجرای بیش از ۳۲۷ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد در سراسر کشور خبر داد.

قطعات ریز دانه بدون تجمیع می‌توانند وارد ساخت و ساز شوند

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت:‌ قطعات ریز دانه ای که توانایی تجمیع با پلاک‌های دیگر را ندارند می توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند.

اجرای بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت فرسوده به کاهش مخاطرات شهری می‌انجامد

کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری با اعلام اینکه دستورالعمل تشخیص بافت‌های مختلف محلات ناکارآمد در سال ۱۴۰۰ تدوین شد، گفت: بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده به گونه‌ای تدوین شده تا جلوی مخاطرات طبیعی از جمله زلزله و خطرات آن گرفته شود و آثار آن به حداقل کاهش پیدا کند.

مجلس حامی وزارت راه و شهرسازی در اجرای مصوبه نوسازی بافت‌های فرسوده است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی در خصوص کارشکنی‌های احتمالی در خصوص اجرا نشدن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند از ظرفیت قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری استفاده کند.

ابلاغ بسته تشویقی زمینه مناسبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده است

یک کارشناس نوسازی شهری با اشاره به اینکه با ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده، زمینه مناسبی برای مشارکت ساکنان بافت‌ها در نوسازی فراهم شده است، گفت: سیاستگذاران سرعت نوسازی را با ترغیب و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده افزایش دهند.

وجود یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.

۷۱ هزار میلیاردتومان تسهیلات طرح نهضت ملی در بانک مسکن منعقد شد

سرپرست بانک مسکن اقدامات بانک مسکن را در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، بافت فرسوده و سایر پروژه‌ها تشریح کرد.

بیش از ۶.۷ هزار میلیاردتومان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده پرداخت شد

سرپرست بانک مسکن از پرداخت ۶ هزار و ۷۲۲ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون خبر داد و گفت: بانک مسکن در دولت سیزدهم با ۱۷ هزار و ۱۴۵ واحد به مبلغ ۴ هزار و ۸۲۴ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.

تجهیز 

آزمایشگاه کوره‌بزرگ مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش تا پایان سال‌جاری

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تجهیز آزمایشگاه کوره‌بزرگ مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش، انجام مطالعات اولیه سامانه پاسخ سریع زلزله برای شهرهای مهم و طرح توسعه ساخت مسکن به روش‌های صنعتی‌سازی را از مهمترین طرح‌های در دست اجرای مرکز در بخش مسکن و شهرسازی عنوان کرد.

تسهیلات ۲۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی برای واحدهای روستایی و شهری زلزله‌زده

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اتمام آواربرداری ها تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: هم‌اکنون پرداخت تسهیلات برای واحدهای تعمیری آغاز شده است و تلاش می کنیم تا واحدهای مسکونی زلزله زده در نیمه اول سال آتی تکمیل شود.

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک سازمان ملی زمین و مسکن و صندوق بازنشستگی کشوری برای ساخت مسکن 

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن از امضای تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری در تولید و تامین مسکن میان سازمان ملی زمین و مسکن و صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد.