شناسهٔ خبر: 128050 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به همت بنیاد مسکن انجام شد؛

مقاوم سازی ۱۲۴ هزار واحد مسکونی روستایی در استان سیستان و بلوچستان

مصطفی بیک مداح سیستان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۲۴ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان مصطفی بیک مداح با بیان اینکه ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه ساخت ساختمان وظیفه بنیاد مسکن است در این راستا این بنیاد هر ساله تسهیلاتی را از طریق دولت و  سود بسیار اندک اعطا می‌کند تا مسکن روستایی مقاوم شود، اظهار داشت: تاکنون حدود نیمی از بناهای روستایی در استان مقاوم سازی شده است.

 وی افزود: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود ۲۷۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان داریم که با استاندارد سازی نیمی از این رقم  امید داریم تا پایان سال ۱۴۱۰ با مقاوم سازی متوسط سالانه ۱۰ هزار واحد  به شاخص مقاوم سازی ۱۰۰ درصد در استان دست یابیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در این استان با وجود رودخانه های فصلی و وجود سکونتگاه های غیرمجاز در حریم رودخانه ها و ساخت و سازهای غیر اصولی و مدیریت ناکارآمد آبهای سطحی همواره در معرض تهدید سیلاب قرار داریم به طوریکه از سال ۷۰ تا کنون ۱۲۱ هزار واحد مسکونی در استان مقاوم سازی شده اند.

بیک مداح نقش بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان را در مدیریت بحران کلیدی دانست و افزود : در تمام بلایای طبیعی حادث شده در استان بنیاد مسکن استان همواره با اشراف به اهمیت حضور و فعالیت میدانی خود با وجود محدودیت ها نظیر معضل حمل مصالح به نقاط روستایی عدم وجود نیروی متخصص کافی در نقاط دور افتاده و اقبال کم عمومی از تسهیلات دولتی در برخی نقاط سعی داشته است تا از تمامی توان خود برای توسعه روستایی استان بهره برداری کند.

وی گفت: شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان با مقاوم سازی ۹۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی رتبه نخست منازل مسکونی استاندارد در استان را داراست که این مهم پس از سیل سال ۱۴۰۰ و توجه ویژه بنیاد به بازسازی شهر ، اصلاح معابر و جانمایی محلات بر اساس کدهای ارتفاعی جدید و مقاوم سازی روستاهای در معرض خطر محقق شده است.