شناسهٔ خبر: 129180 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تاکید استاندار گلستان در نهمین جلسه شورای مسکن استان؛

شهرداری ها و شوراهای شهر مکلفند با اخذ مصوبه تخفیف ۱۰۰ درصدی صدور پروانه در بافت های فرسوده را اعمال کنند

راه و شهرسازی گلستان استاندار گلستان در نهمین جلسه شورای مسکن استان گفت: شهرداری های استان موظفند نسبت به اجرای مصوبه ستاد بازآفرینی شهری استان مبنی بر تخفیف ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده استان اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از گلستان، نهمین جلسه شورای مسکن استان به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان، و با حضور مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر مدیران کل دستگاه های اجرایی گلستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهندس مهدی ملک گزارشی از وضعیت فعلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان ارائه کرد و گفت: کل نیاز سالانه مسکن ملکی شهری گلستان ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد است  که در سال اول این طرح تا کنون ۹۴ هزار و ۲۳۱ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه تا کنون ۹۲ درصد متقاضیان تعیین تکلیف شده اند، اظهار کرد: از مجموع کل ثبت نامی ها سه  هزار و ۸۸۶ متقاضی نسبت به وجه اولیه اقدام کردند.

وی همچنین در خصوص وضعیت تامین اراضی در استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۴۳۶ واحد زمین برای اجرای این طرح تامین شده است.

ملک در ادامه خبر داد: پس از ۱۵ سال، در دولت مردمی سیزدهم با اهتمام استاندار و مدیران کل ذیربط،  موانع مربوط به زمین ۶/۱ هکتاری اینچه برون که پیش از این به طرح مسکن مهر اختصاص داده شده بود، رفع شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان افزود: در هفته جاری، مجوز رهاسازی این اراضی توسط فرمانده مرزبانی صادر و در روزهای آتی اقدامات تغییر و تحول آن صورت می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس توافق بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مقرر شد یک قطعه زمین سه هکتاری در شهرستان مینودشت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

ملک در ادامه تصریح کرد: یکی از مهم ترین اهداف طرح نهضت ملی مسکن، نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده می باشد که با ابلاغ بسته های تشویقی ۱۹ بندی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، برنامه های مشخصی برای شهرهای دارای بافت مصوب اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان ۱۸ شهر دارای بافت فرسوده مصوب قرار دارد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بیش از دو هزار و ۹۰۰ پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده استان گلستان صادر شد.

مدیر کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: حدود ۵۰ درصد بافت فرسوده مصوب استان در دو شهرستان گرگان و گنبد کاووس قرار دارد.

استاندار گلستان نیز در نهمین جلسه شورای مسکن استان با تاکید بر پایین آوردن هزینه های نوسازی در بافت های فرسوده و ناکارآمد استان توسط دستگاه های متولی، گفت: یکی از مصوبات جلسه شورای مسکن پیشین، تخفیف ۱۰۰ درصدی شهرداری ها برای صدور پروانه در بافت های فرسوده بود.

زنگانه اظهار کرد: تمامی شهرداری ها موظفند نسبت به این مصوبه اقدام کرده و در صورت عدم رعایت به دستگاه های نظارتی معرفی خواهند شد.

وی همچنین در خصوص زمین ۲۴ هکتاری شهرستان علی آباد کتول گفت: اداره کل راه و شهرسازی توافقات لازم را برای اخذ مجوز با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) انجام دهد.

استاندار گلستان در ادامه تصریح کرد: همچنین مقرر شد طی یک ماه، سند اراضی پنج هکتاری گلیداغ با همکاری راه و شهرسازی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در راستای تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ها، فرمانداران موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز کسری اراضی موردنیاز خود را به دبیرخانه ارسال کنند.