شناسهٔ خبر: 130132 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از استان گلستان

همه با هم برای کاهش تصادفات رانندگی

گلستان مادری که از شنیدن فوت فرزندش زمین گیر می شود سرنوشت یکی از مادرانی است که نوجوان موتورسوار خود را به دلیل ضربه مغزی در تصادفی ناگوار از دست می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، جان باختگان و معلولیت و نقص عضو حوادث جاده ای سالانه سهم قابل توجهی را در آمارها به خود اختصاص می دهند که کاهش روزها و کیفیت زندگی انسانها را بدنبال دارد.

نهادینه شدن فرهنگ و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طرفی و ایمن سازی جاده ها و خودروها از طرفی دیگر نقش بسزایی در کسب سلامت و امنیت رانندگی و به تبع آن کاهش حوادث ترافیکی و جاده ای می گذارد.

پلیس راه، راهداری و حمل و نقل جاده ای، اورژانس، هلال احمر، شهرداری ها و شوراهای اسلامی،آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی نقشی کلیدی در فرهنگ سازی رانندگی امن در جاده ها دارند.

براساس آمار پلیس راه گلستان در نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۱۳ نفر براثر سوانح رانندگی در استان جان خود را از دست داده اند که عابرین پیاده بیشترین رقم را در آنها داشته اند.

علت اغلب این تصادفات نیز عدم توجه به جلو که خطای انسانی است به ثبت رسیده و ۳۲ درصد سن متوفیان و مجروحین نیزبین ۳۵ تا ۴۵ سال گزارش شده است.

برابر این آمار، خودروی اغلب این تصادفات؛ سواری بوده و ۳۹ درصد در راههای اصلی، ۳۱ درصد در بزرگراهها و ۲۹ درصد در راههای فرعی اتفاق افتاده است.

فرمانده پلیس راه گلستان در سومین جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل استان در حضور استاندار از تمام دستگاههای متولی امر فرهنگ و آموزش و خدمات رسان خواست که برای کاهش تصادفات جاده ای آنها را یاری دهند.

محمود شهرکی گفت: هرچقدر هم اعمال قانون و افزایش جریمه ها را داشته باشیم ولی تا زمانی که فرهنگ صحیح و توجه به قوانین رانندگی در افراد نهادینه نشود، راه به جایی نخواهیم برد.

به گفته وی، در ایام نوروز امسال روزانه ۳۵ گشت پلیس در سطح راههای استان حضور دارند اما در صورتی که سایر دستگاههای خدمات رسان هم با چراغ گردان ها در مسیرهای خطرناک و حادثه خیز مستقر شوند عامل بازدارنده تصادفات جاده ای خواهد بود.

فرمانده پلیس راهور گلستان هم استفاده از ظرفیت بیمه ها در ایمن سازی راهها، ارسال پیامک توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی برای مسافران ورودی به استان، برگزاری ماهانه شورای ترافیک در شهرها و توسعه و تقویت زیرساخت راهها بویژه در نقاط حادثه خیز را مهمترین عوامل کاهش تصادفات جاده ای برشمرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد نوروزی اداره کل گفت: تعداد تصادفات جاده ای استان از آغاز طرح نوروزی (۲۴ اسفند) تا چهارم فروردین ماه  ۲۶۴ فقره گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۲۱۸ فقره بوده ۲۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گفته عادل مصدقی، برخلاف افزایش آمار تصادفات اما آمار جان باختگان این حوادث ۲۳ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد کشته شدگان حوادث جاده ای استان را در این مدت ۱۳ نفر اعلام کرد.

مصدقی ادامه داد: تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و عدم توانایی کنترل خودرو عامل ۸۰ درصد این حوادث بود.

وی، خودروهای سانحه دیده تصادفات را اغلب بومی بیان کرد و گفت: تمام تلاش برای ارتقای راهها در حال انجام است که از جمله آنها بهره برداری تقاطع علی آباد-فاضل آباد، بهسازی جاده آق قلا به بندر ترکمن و محور سنگدوین به بدراق محله، احداث و بهسازی و ترمیم نگهداری شبکه های روشنایی، خط کشی، نصب و تعمیر تابلو و علائم، چراغ های چشمک زن و غیره است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان از سایر دستگاههای خدمات رسان خواست که برای کاهش تصادفات جاده ای با چراغ گردان و حضوری مستمر در راهها بویژه در محل بریدگی ها ما را یاری دهند.

مصدقی گفت که به برنامه ریزی جدیدتر و بهتر و اعمال قانون بویژه در جاده های برون شهری نیازمندیم.

وی افزود که با نصب بنرهای اطلاع رسانی، اقدامات موثر برای پویش منفی ۱۰ کیلومتر سرعت نیز صورت گرفته است.