شناسهٔ خبر: 13061 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان تصمیم‌گیری شد؛

اتفاقی بزرگ در توسعه خطوط ریلی/ پیوستن ۵۲۰۰ کیلومتر خط ریلی بین‌المللی با اتصال را‌ه‌آهن ایران و آذربایجان

محمدعلی نجفی استاندار گیلان گفت: با اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان اتفاق بزرگی رخ می‌دهد که مسیر ریلی ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری از هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی که پیش از این ۴۵ روز به طول می‌انجامید به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و مسیر نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدعلی نجفی استاندار گیلان پس از نشست مشترک هیئت ایرانی با طرف آذربایجانی٬ گفت: مهم‌ترین موضوع مطروحه در این نشست ساخت و اتصال راه‌آهن گیلان به آستارا و ورود به کشور آذربایجان بود که رئیس‌جمهور در سفر فروردین‌ماه خود به استان گیلان بر این موضوع تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت با سرعت خوبی پیش می‌رود٬ افزود: این خط ریلی در دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نجفی ادامه داد: خطوط ریلی آذربایجان به اروپا و آسیای مرکزی متصل است و اتصال خط آهن قروین-رشت-آستارا به خطوط ریلی آذربایجان برای توسعه تجاری ایران در بخش ریلی اهمیت بسیاری دارد.

وی با یادآوری اینکه قرار شده است آذربایجان تا مرز آستارا خط آهن بکشد تا به خطوط ریلی ایران متصل شود٬ توضیح داد: فاصله خطوط ریلی آذربایجان تا مرز ایران هشت کیلومتر است که قرار شد این اتصال از طرق مرز آستارا صورت بگیرد و هشت کیلومتر تا مرز ایران توسط طرف آذربایجانی و دو کیلومتر داخل ایران توسط شرکت راه‌آهن کشورمان ساخته‌ می‌شود.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد عملیات اجرایی پل آستارا که خطوط ریلی دو کشور از این طریق به هم متصل می‌شوند با هزینه مشترک دو کشور بر عهده طرف آذربایجانی باشد.

این مقام مسئول افزود: همچنین مقرر شد با مشارکت بخش خصوصی ایرانی و آذربایجانی در انتهای مسیر ریلی دو کیلومتری مرز ایران ترمینالی ساخته شود و سرمایه‌گذاران با خریداری زمین در آن منطقه پس از بهره‌برداری از امکانات آن استفاده کنند و حمل بار از این طریق با تریلی و کامیون صورت گیرد.

نجفی تأکید کرد: با اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان اتفاق بزرگی رخ می‌دهد زیرا در مسیر مذکور راه‌آهن ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی به هم وصل می‌شوند و این خط یک خط ریلی بین‌المللی به شمار می‌آید. به تبع آن با این اتصال٬ حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و راه نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه می‌شود.

وی یادآور شد: در این نشست ایجاد بازار مشترک اقتصادی در آستارا و ایجاد مرز دریایی از ایران با جمهوی آذربایجان از برنامه‌های ارائه شده بین دو هیئت بود.

استاندار گیلان تأکید کرد: یک‌ماه دیگر نشستی با هیئت جمهوری آذربایجان برگزار و موارد مطرح شده در آستارا پیگیری می‌شود و امیدواریم شاهد ارتقا و بهبود روابط دو کشور به‌ویژه گیلان باشیم.

در نشست كمیسیون مشترك همکاری‌های اقتصادی ایران و  آذربایجان که به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد٬ درباره اتصال خطوط ریلی ایران به جمهوری آذربایجان (آستارا - آستارا) با حضور استاندار گیلان٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و برخی مدیران محلی صحبت شد  و درباره زمینه‌های گوناگون مناسبات دو جانبه به ویژه در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی تصمیم‌گیری‌هایی انجام شد./

نظر شما